۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۸

توقع ظریف از دور آتی مذاکره با 1+5

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی سال آینده به بلاروس سفر می‌کند و در آینده نزدیک اجلاس مشترک کمیسیون اقتصادی دو کشور برگزار می‌شود و در آن زمینه گسترش همکاری‌های دو کشور بررسی می‌شود.
کد خبر : ۱۷۰۱۱۵
صراط: "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه بلاروس که ظهر امروز (یکشنبه) در وزارت امور خارجه کشورمان بر گزار شد ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال نو گفت: وزیرخارجه بلاروس به دعوت من به ایران آمده و روابط دو کشور در همین روزها 21 ساله می‌شود.

وی تصریح کرد: روابط مبتنی بر منافع دو کشور و مستقل از اوضاع و احوال بین‌المللی و در 21 سال گذشته روبه توسعه و تقویت بوده است اما به دلیل فشارهای خارجی با قدری رکود همراه شده البته دو کشور مصمم هستند در سطح رهبران دو کشور روابط را گسسترش دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: زمینه برای رشد و توسعه فراهم بوده و روابط ما همه جانبه است و امیدواریم همکاری‌ها ادامه یابد البته روابط دو کشور علیه هیچ کشور دیگری نیست.

وی ادامه داد: ما دو کشوری هستیم که رشد قابل توجهی در علم و فناوری داریم و چالش‌های مشابهی در سطح بین‌المللی هم داریم اما همکاری‌های خوبی بین دو کشور وجود دارد.

ظریف بیان داشت: از بلاروس بخاطر حمایت از جمهوری اسلامی ایران مچکریم البته ما هم متقابلا در همه موارد از دوستان بلاروسی حمایت کردیم.

وزیر امورخارجه کشورمان اظهار داشت: اوایل سال آینده رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان به بلاروس سفر می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی سال آینده به بلاروس سفر می‌کند و در آینده نزدیک اجلاس مشترک کمیسیون اقتصادی دو کشور برگزار می‌شود و در آن زمینه گسترش همکاری‌های دو کشور بررسی می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: حجم کنونی روابط در سطح انتظار و ظرفیت‌های دو کشور نیست و هم اکنون زمینه مناسبی برای گسترش روابط آماده شده است.

ظریف بیان داشت: وزیرخارجه بلاروس طی سفر به کشورمان با مقامات مختلف از جمله رئیس گروه مشترک کمسسیون اقتصادی دیدار می‌کند و امیدواریم روابط بین دو کشور ادامه یابد.

وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه سطح مذاکرات وین و محور آن چه خواهد بود اظهار داشت: طبیعی است هرچه مذاکرات جلوترمی‌رود دقیق‌تر، ریزتر و دشوارتر می‌شود و در این دور مباحث جدی‌ است اما توقع توافق در این دو را نداریم و برای این امر برنامه‌ریزی نشده که به توافق برسیم.

وی ادامه داد: در این دوره از مذاکرات توافق کرده‌ایم که چند موضوع را بررسی کنیم که یکی از این موضوعات بررسی ابعاد برنامه ایران به ویژه زمین‌سازی و آب سنگین بوده و همچنین همکاری بین‌المللی در حوزه فن‌آوری صلح آمیز هسته‌ای که از تعهدات 1+5 در قالب برنامه اقدام مشترک ژنو است.

ظریف اضافه کرد: یک طرف از تعهدات قرادادی‌ است در چهارچوب بند 2 ماده 4 معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است که در این دور از مذاکرات به آن پرداخته می‌شود همین طور بحث در باره تحریم‌ها از موضوعاتی است که در این جلسه بر روی آن متمرکز می‌شویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: هدف جلسه تبادل نظر بوده البته در جلسه کارشناسی که در کنار اجلاس و شورای حکام آژانس در وین در 2 هفته قبل برگزار شد بحث اولیه صورت گرفت البته سطح جلسه مثل قبل است و هدایت مذاکرات با من و خانم اشتون بوده و اصل آن با مدیران سیاسی 1+5 و معاونان وزارت خارجه کشورمان است و من مسئولیت نظارت بر آنها را دارم اما بعید است که وزرای خارجه کشورهای دیگر حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: سطح مذاکرات بر حسب ضرورت تغییر کرده البته در همه این حوزه‌ها درباره نحوه ایجاد اعتماد صحبت می شود و نه غنی سازی چون برنامه ما ادامه می‌یابد و همانطور که بارها گفته‌ایم و مقام معظم رهبری با فتوای تاریخی گفتند که منفعت سیاسی، نظامی و امنیتی در داشتن صلاح نیست و این خلاف شرع است بنابراین از نظر کلی رسیدن به راه حل خیلی دشوار نیست اما باید روش‌ها را پیدا کنیم.

ظریف در مورد موضع ایران نسبت به اتفاقات اوکراین تصریح کرد: اگرچه ما با بلاروس همسایه نیستیم اما دیدگاه این کشور در رابطه با اوکراین را تایید می‌کنیم و اتفاقات اوکراین باید با توجه به حقوق بین‌الملل، خاص مردم، عدم توسل به زور و عدم ترویج خشونت باشد تا به ایجاد آرامش در منطقه منجر شود.

وی بیان داشت: جهان آماده تنش جدید نیست چراکه از طریق گفتگو مسائل حل می‌شود و موضع ما به بلاروس که همسایه اوکراین است نزدیک است.

گفتنی است؛ ظریف در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: احتمالا این آخرین مصاحبه مشترک من با همکارانم در سال کنونی است چون فردا عازم وین هستم و نمی‌توانم شما را ببینم برای شما سال پر از موفقیت، خوشبختی و سلامتی را آرزو می‌کنم.