۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۹

آمریکا درپی ضربه زدن به ایران

یک هفته نامه غربی در تحلیلی با عنوان "ویکی لیکس، ایران و اوباما" در مورد اسناد منتشر شده در سایت ویکی لیکس نوشت: نمی توان گفت انتشار اسناد در ویکی لیکس به ضرر ایران بوده است.
کد خبر : ۱۶۹۴۶
به گزارش صراط نيوز به نقل از مهر، هفته نامه "استاندارد" در مقاله خود به قلم "رول مارک گرشت" آورده است: سری اخیر اسناد محرمانه در ویکی لیکس چند واقعیت مهم را نشان می دهند:

۱) بخش های نظامی آمریکا مجبور شده اند کوهی از اسناد را محرمانه اعلام کنند و این امر به دلیل آن بوده که آنها پرحرفی های زیادی در مورد جنگ افروزی های خود دارند و تلاش می کنند در عین حال خود را مدرن نشان دهند.

۲) انتشار این اسناد هیچ افشاگری عجیب و غریبی نبوده است. هر کسی که نوشته های "غنان ماکیا" مهاجر عراقی را در دهه ۸۰ و ۹۰ می خواند به خوبی می دانست که به زودی درگیری طولانی درعراق روی می دهد. دونالد رامسفلد وزیر جنگ سابق آمریکا و ژنرال های جانشین وی یعنی "تامی فرانک" و "جان ابی زید" در ماموریت هایشان رها شدند تا نظم را پس از سقوط صدام حسین حفظ کنند.

۳) ایرانی ها در منطقه مورد توجه زیادی قرار گرفته اند.

این نکته آخر از آنجایی اهمیت بیشتری دارد که می تواند به ما کمک کند چطور راهی برای نزدیکی بیشتر به جمهوری اسلامی پیدا کنیم. سیاست خارجی که در دوران جرج بوش برقرار شده بود، تنها در این صورت رابطه آمریکا و ایران را محتمل می دانست که جمهوری اسلامی در برابر کاخ سفید سرسختی نشان ندهد. اما رییس جمهور اسبق آمریکا و مادلین آلبرایت وزیر خارجه اش بارها به اشکال مختلف از موضع گیری های آمریکا معذرت خواهی کرده بودند و از آنجایی که خود را به دولت وقت ایران نزدیک کرده بودند، در دوره تحت ریاست جمهوری باراک اوباما برنامه ریزی های آمریکا این چنین پیش رفت که آنها گمان کردند می توان با انتشار سندهایی از نوع ویکی لیکس می توان ایران را تحت فشار گذاشت و یا در منطقه بین النهرین در مورد ایران اختلاف انداخت.

در ادامه این مقاله که در بخش انگلیسی زبان هفته نامه استاندارد درج شده، آمده است: واقعیت در مورد بوش چنین است: تا سال ۲۰۰۶ "کاندولیزا رایس" وزیر خارجه بوش و مسئول ایران یعنی "نیکلاس برنز" بر این نظر بودند که اگر برخی ایرانی ها اجازه دهند، می توان با جمهوری اسلامی ایران بر سر میز مذاکره نشست اما در سال ۲۰۰۵ و زمانی که محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری ایران رسید، گویی آنها متوجه شدند که موضع گیری ها تا حدودی متفاوت شده است و احمدی نژاد آمریکا را دشمن ابدی می داند.

از سال ۲۰۰۶ همه چیز تغییر کرد و انعطاف پذیری ها پایان یافت. از همان زمان شایعات مبنی بر اینکه ایران در عراق کمک تسلیحاتی می کند و قاچاق اسلحه در منطقه به راه انداخته شروع شد. همانطور که اسناد ویکی لیکس نشان می دهند، آمریکا ایران را متهم می کند که در ترور برخی از مقامات رسمی مشارکت داشته و به هر حال اتهامات زیاد دیگری به ایران وارد شده است.

در این میان حضور اوباما نیز نتوانست موضع گیری های کلی را تغییر دهد و به هر حال اتهامات به ایران ادامه یافت. در ماههای اخیر شاهد هستیم سایت ویکی لیکس با برنامه ریزی دقیق اسنادی را در مورد ایران فاش می کند که بر روی خطی معین پیش می روند و به خوبی روشن است هدف از ایجاد و یا انتشار این اسناد در واقع اختلاف انداختن میان ایران و کشورهای عربی و یا حتی کشورهای همسایه است. آمریکا قصد داشته با این رفتار ایران را در مخمصه قرار دهد اما امروزه که بسیاری از کارشناسان مستقل، واقعی بودن این اسناد را زیر سوال برده اند، در واقع گویی همه چیز به نفع ایران تغییر پیدا کرده است و اسناد آنچنان هم که گمان می شد به ضرر ایران نیستند.
برچسب ها: آمریکا ایران