۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱

شکایت یک زندانی گوانتانامو از اوباما

یکی از زندانیان یمنی زندان گوانتانامو که از سال 2007 در این زندان دست به اعتصاب غذا زده، علیه باراک اوباما به دلیل آنچه که اقدام غیرانسانی غذا خوراندن اجباری به وی و دیگر زندانیان اعتصاب غذاکننده خواند، شکایت کرد.
کد خبر : ۱۶۹۴۴۹
صراط: عماد عبدالله حسن، یکی از زندانیان یمنی زندان گوانتاناموی آمریکا روز سه‌شنبه در اقدامی تاریخی از بابت غذا خوراندن اجباری به زندانیان این زندان که دست به اعتصاب غذا زده بودند، شکایت کرد.

وکیل عبدالله حسن گفت که به موکلش در جریان اعتصاب غذای خود طی سالیان گذشته بیش از پنج هزار بار به اجبار و به طرزی غیر انسانی و شکنجه‌وار و در شرایطی که بر خلاف قوانین بین‌المللی بوده، غذا خورانده شده است.

موکل وی خواسته است تا طی حکمی مقدماتی فورا این عمل متوقف شود تا بررسی‌های کامل‌تری انجام شود.

این شکایت نخستین شکایت از این نوع علیه مقامات آمریکایی است و پس از آن انجام شد که ماه گذشته میلادی دادگاه استیناف فدرال آمریکا اجازه داد این چالش مطرح شود.

این شکایت راه را برای آن که برای اولین بار بررسی‌های جامعی در نظام قضایی آمریکا در خصوص قانونی و مناسب بودن شیوه ارتش این کشور در خوراندن اجباری غذا به زندانیان اعتصاب غذاکننده انجام شود، هموار می‌کند.

عبدالله حسن گفت: همه آن چیزی که من می‌خواهم وعده‌های باراک اوباما در خصوص آزاد کردن من و رفتار درست با دیگر زندانیان است.

وی که از 22 سالگی در این زندان بدون محاکمه زندانی است، در بیانیه‌ای گفت: این زندگی من ارزش ادامه ندارد و یک زندگی پر رنج و درد است. با وجود آنکه من نمی‌خواهم بمیرم مطمئنا این حق را دارم که به صورت صلح‌آمیز بدون آن که هر روزه مورد بدرفتاری و تحقیر قرار بگیرم، اعتراض کنم.

منبع: ایسنا