۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
واردات مازاد داریم

چند درصد تایرهای باری ایران چینی است؟

به گفته عباسی در ده ماهه سال 92، 75 هزار تن واردات تایر داشتیم.
کد خبر : ۱۶۸۷۹۱
صراط: رییس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر با بیان اینکه ما توان تامین 70 درصد نیاز بازار را داریم، گفت: تایرهای چینی در بخش باری حدود 60 درصد بازار کشورمان را در اختیار گرفته که با کیفیت پایین و قیمت کم عرضه می‌شود.

رضا عباسی با بیان اینکه هشت واحد تولید تایر در کشور فعال است اظهار داشت: در این بین یک واحد کوچک تویوب سازی داریم و یک واحد تایر نیز از پیش از انقلاب در حال فعالیت است.
 
رییس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر در خصوص میزان تولید تایر در سال جاری افزود: مجموع تولید امسال به 240 هزار تن خواهد رسید.
 
رییس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر با بیان اینکه بیش از 90 درصد حمل و نقل در کشور ما توسط حمل و نقل جاده صورت می‌گیرد، تصریح کرد: صنعت تایر به واسطه اهمیتی که دارد هم اشتغال بالایی ایجاد کرده و هم از لحاظ جلوگیری از خروج ارز بسیار مهم و موثر تلقی می‌شود.
 
عباسی با اشاره به اینکه 80 درصد نیاز خودروسازان داخلی را تامین می‌کنیم،‌ گفت: از  15 میلیون حلقه تایر سواری که در داخل کشور مصرف می‌شود، 11 میلیون از طریق تولید داخلی تامین می‌شود.
 
وی ادامه داد: همچنین در تایرهای کشاورزی 17 درصد،‌ تایرهای سبک 10 درصد و تایرهای سنگین چهار درصد رشد تولید داشتیم.
 
به گفته عباسی در ده ماهه سال 92، 75 هزار تن واردات تایر داشتیم.
 
وی تصریح کرد:  در تایرهای سنگین بیش از 64 درصد واردات از چین، 27 درصد از کره جنوبی و مابقی از سایر کشورهای تایلند و هند و ژاپن تایرهای ایرانی به دلیل کیفیت و قیمت مناسب مورد استقبال بازار داخل است.  
 
عباسی ادامه داد: همچنین در تایرهای سبک 40 درصد از کره جنوبی، 30 درصد از چین، 10 درصد از تایلند، 8 درصد از تایوان و سه درصد از ژاپن بود.
 
*60 درصد بازار تایرهای باری ایران در اختیار چینی‌هاست
 
عباسی در ادامه با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی موظف به رعایت استاندارد و دریافت نشان استاندارد هستند، گفت: این واحدها به صورت مستمر توسط بازرسان استاندارد کنترل می‌شوند.
 
وی افزود: سازمان استاندارد اخیرا کالاهای وارداتی را کنترل می‌کند اما باید این کنترل‌ها از مبادی گمرک بیشتر صورت گیرد.
 
رییس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر تصریح کرد: این مسئله موجب می‌شود تا کیفیت کالاهای وارداتی به خصوص تایرها بیشتر بررسی شود تا از واردات تایرهای بی‌کیفیت جاوگیری شود.
 
وی ادامه داد: ما خواستار واردات این تایرها از مبادی هستیم تا امکانات مورد نیاز برای آزمایش تایرهای وارداتی وجود داشته باشد.
 
عباسی در خصوص تایرهای چینی اظهارداشت: تایرهای چینی در بخش باری حدود 60 درصد بازار کشورمان را در اختیار گرفته که با کیفیت پایین و قیمت کم عرضه می‌شود.
 
به گفته وی تعرفه واردات در بخش تایرهای سنگین از 6 تا 15 درصد تایین شده است.
 
رییس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر با یادآوری اینکه ما قادر به تامین 70 درصد نیاز داخل هستیم، گفت: ولی به دلیل واردات تنها حدود 30 درصد بازار از تولیدات داخل تامین می‌شود.