۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵

تروریسم پشت دروازه های اروپا

کابینه عربستان دوشنبه این هفته به دنبال قانونی که پادشاه عربستان سعودی اخیرا علیه جنگجویان تکفیری در سوریه صادر کرده، از تمامی نیروهای خارجی خواست خاک سوریه را ترک کنند.
کد خبر : ۱۶۷۹۰۶
صراط: این فراخوان عبدالعزیز خوجه وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان که به نمایندگی از کابینه سعودی ها داده شده و در آن خواستار مجازات جنگجویان هم شده است، با بحران اوکراین و شبه جزیره کریمه، همراه شده است.

با توجه به وضعیت میدانی در سوریه، بحران در روابط روسیه و اوکراین و سابقه تهدیدهای ریاض علیه مسکو، این فراخوان را چگونه می توان تحلیل و ارزیابی کرد؟

در بررسی رویکرد جدید سعودی ها نسبت به القاعده، داعش و سایر گروههای ریز و درشت تروریستی در سوریه ای که حالا بعد از 37 ماه ارتش این کشور دست بالا را دارد، دو برداشت مطرح است.

یک برداشت اینکه سعودی ها شکست در سوریه را پذیرفته اند و حالا در صدد جمع و جور کردن مساله هستند. طرفداران این برداشت، براساس شواهد و اطلاعات موجود رسانه ای به این جمع بندی رسیده اند. البته شواهد ظاهری هم این تحلیل را تایید می کند.

ارتش سوریه اکنون دست بالا را در نبردهای جاری دارد. قدرت های بین المللی هم به این جمع بندی رسیده اند که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد. مثلا طرح اخیر ایتالیا با عنوان ˈحل بحران سوریه با اسدˈ که در مقابل طرح آمریکایی حل بحران سوریه بدون اسدˈ است، با حمایت آلمان ها روبه رو شده است.

همچنین سعودی ها و دشمنان منطقه ای اسد هم از یک اقدام نظامی ارتش آمریکا و ناتو در سوریه ناامید شده اند.

اما، سوالی که پاسخ آن کمی دشوار می نماید، اینکه ˈفراخوان سعودی ها ، توام با تهدید به محاکمه، چه معنایی خواهد داشت؟ دیگر اینکه جنگجویانی که در کشورهای خود (عموما عربستانی ها) قرار است مجازات شوند، خاک سوریه را به مقصد کجا باید ترک کنند؟

پیام این فراخوان سعودی ها به تروریست های خارجی این است که در سوریه حمایت نمی شوید و در کشورهای خود محاکمه خواهید شد. بنابراین کجا بروند؟

برداشت دومی هم می توان برای این فراخوان متصور بود؛ تغییر تاکتیک در صحنه نظامی !

می توان یک سوال در خصوص این فراخوان مطرح کرد؛ اینکه، آیا بن بست نظامی در سوریه و سنگینی کفه ترازو به نفع نظام اسد در میدان نبرد مسلحانه ، طرف های مقابل را به تغییر تاکتیک در صحنه نظامی وادار کرده است؟

نگاهی به سابقه برخوردهای ریاض با مسکو طی ماههای گذشته ، بر سر بحران سوریه ، نشان می هد که به زعم سعودی ها، روسیه سرشاخه محور مقاومت و به بیان دیگر سر مار است.

با توجه به این سابقه در برخوردهای اخیر میان مسکو و ریاض که بعضا به تهدیدهای متقابل هم منجر شد، به نظر می رسد ، جریان بین المللی و منطقه ای ضد سوریه در حال انتقال زمین نبرد از سوریه به روسیه باشد.

هنگامی که هزاران هزار تروریست از ملیت های مختلف قرار باشد خاک سوریه را ذیل تهدید به دستگیری و محاکمه در کشورهای خود ترک کنند، تنها می توانند به مناطقی عزیمت کنند که در آن فضای ناامنی و بی ثباتی حاکم باشد. به این ترتیب بهترین زمینه برای انتقال زمین نبرد کدام منطقه ، از مناطق پیرامونی و درون مرزهای روسیه، مناسب تر است؟

هم اکنون زمینه های واگرایی در بخش هایی از سرزمین های پیرامونی روسیه وجود دارد و قابل کتمان نیست. در همین مناطق گرایش های تروریستی هم فراوان است، بطوری که بخش قابل توجهی از جنگجویان و فرماندهان گروههای تروریستی حاضر در سوریه ، از اهالی قفقاز و چچن هستند.

از همین رو می توان این احتمال را داد که بازیگران بحران سوریه تلاش دارند روسیه را که حامی مهم محور مقاومت می شناسند، در خاک خود درگیر و زمین گیر کنند. آنان قصد دارند بحران تروریسم را به حاشیه ها و حتی داخل مرزهای روسیه منتقل کنند.

حال اگر هدف سعودی ها و سایر بازیگران بحران سوریه تغییر و انتقال زمین نبرد باشد، آنگاه چند صد هزار تروریست خارجی حاضر در سوریه به همراه هزاران جنگجوی سوری که با رفتن آنان جایی برای ماندن در کشورشان نخواهند یافت، سیل آسا به سمت اوکراین و قفقاز سرازیر می شوند، درست مانند هنگامی که از سایر کشورهای به لیبی رفتند، از آنجا سرکی به مصر کشیدند و در نهایت به داخل سوریه ریختند.

بی شک روس ها باید برای چنین شرایطی خود را آماده کرده باشند، اما نکته مهم اینکه با این فراخوان ، تروریسم به پشت دروازه های اروپا خواهد رسید. آیا این فراخوان توام با تهدید معنا و نتیجه دیگری هم می تواند داشته باشد؟ شاید!

از محمد علی حیدری هایی
منبع: ایرنا