۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۳

پوسترهای جشنواره موسیقی فجر+تصاویر

پوسترها علاوه بر کارکردهای یاد شده، می‌توانند بیان کنند حال و هوای اجتماعی روزگار خود نیز باشند، گاهی مرور پوسترهای یک رویداد هنری می‌تواند آدمی را با تاریخ آن رویداد و همچنین تاریخ جامعه،‌ آشنا کند.
کد خبر : ۱۶۱۸۶۰
صراط: پوستر‌ها صفحات کاغذی در ابعادی تقریبا بزرگ هستند که بر روی آن‌ها نوشته‌ها، طرح‌ها، نقاشی‌ها و نظیر آن چاپ شده است. پوستر‌ها به منظور نصب شدن بر روی دیوار‌ها و یا دیگر سطوح عمودی تعبیه شده‌اند.

پوسترهای معمولی از نقاشی و نوشته تشکیل شده‌اند اما ممکن است یک پوستر دارای نقاشی محض یا نوشته تنها باشد. پوستر‌ها ممکن است برای جلب توجه و یا اطلاع رسانی بر روی دیوار‌ها چسبانده شوند. اهداف پوستر‌ها چند منظوره است، یک پوستر ممکن است برای تبلیغات باشد و یا برای تکثیر یک اثر هنری با هدف اقتصادی و فرهنگی و فروش ارزان قیمت از آن استفاده شود. از پوستر‌ها برای امور آموزشی استفاده زیادی می‌شود.

اما در برگزاری جشنواره‌های هنری، پوسترها علاوه بر کارکردهای تبلیغاتی پیام‌های بسیاری در درون خود دارند. گاهی یک پوستر می‌تواند بیانگر فضا و رویکردهای کلی یک جشنواره باشد.

برای درک پیامی که در درون پوسترها هست، اصلا لازم نیست زمان زیادی را صرف کرد. گاهی تنها با یک نگاه و ثانیه‌هایی تامل می‌توان پیام پوستر را درک کرد. طراح یک پوستر زمان بسیاری را صرف می‌کند تا تمام مفاهیم و پیام‌های مورد نظرش را در قالب المان‌های تجسمی بیان کند. در مقابل،‌ مخاطب می‌تواند در کمترین زمان ممکن این پیام و مفاهیم را درک کند.

پوسترها علاوه بر کارکردهای یاد شده، می‌توانند بیان کنند حال و هوای اجتماعی روزگار خود نیز باشند. گاهی مرور پوسترهای یک جریان هنری خاص می‌تواند آدمی را با تاریخ یک جریان هنری یا یک رویداد هنری آشنا کند.

اکنون که در آستانه برگزاری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر هستیم،‌ می‌خواهیم پوسترهای 10 سال نخست برگزاری جشنواره موسیقی فجر را با هم تماشا کنیم تا با دیدن این پوسترها، با حال و هوای آن روزهای جشنواره و حتی جامعه ایران آشنا شویم.

 

پوستر نخستین دوره جشنواره موسیقی فجر

 

پوستر دومین جشنواره موسیقی فجر

 

 

پوستر سومین جشنواره موسیقی فجر

 

پوستر چهارمین جشنواره موسیقی فجر

 

پوستر پنجمین جشنواره موسیقی فجر

 

 

پوستر ششمین جشنواره موسیقی فجر

 

 

پوستر هفتمین جشنواره موسیقی فجر

 

پوستر هشتمین جشنواره موسیقی  فجر

 

 

پوستر نهمین جشنواره موسیقی فجر

 

 

پوستر دهمین جشنواره موسیقی فجر

 



منبع: تسنیم