۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۰

هاشمی:برخی از پزشکان اشتباهی آمدند

وزیر بهداشت گفت: باید در طب سنتی اعتدال‌گرا باشیم و متأسفانه گرفتار مدل مصیبت‌ باری شده‌ایم که باید تغییر کند و گرفتار پزشکانی هستیم که اشتباهی آمده‌اند و زیبنده اعتماد مردم نیستند.
کد خبر : ۱۶۱۷۵۱

صراط:  حسن قاضی‌زاده هاشمی در همایش اساتید دانش‌آموختگان و دستیاران طب و داروهای سنتی گفت: انقلاب اسلامی دستاوردهای خوب و افتخارآمیزی برای کشور داشت اما متأسفانه پس از گذشت 35 سال از انقلاب در تعهد برخی اهداف بلند امام و شهدای انقلاب کم‌توان ظاهر شدیم انقلاب سه شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» را در سرلوحه خود داشت و در با اینکه در بعضی موارد خیلی موفق بوده اما در برخی موارد نیز دچار کاستی‌هایی شده‌ایم که امیدواریم نسل جوان آن را برطرف کند.

وی ادامه داد: از اینکه طب سنتی مورد توجه نسل جوان قرار گرفته جای خوشحالی دارد اما متأسف هستیم که این میراث دیر مورد توجه واقع شد و آن هم پس از اینکه سازمان جهانی بهداشت پس از سه دهه گذشته به آن رسید و آنهایی که طب یونانی را تجربه کرده‌ بودند تازه به فکر طب سنتی افتادند در حالی که ما سالها قبل در تمدن اسلامی به ‌آن رسیده بودیم.

وزیر بهداشت گفت: طب سنتی مجموعه‌ای از دانش، مهارت و فرهنگ هر جامعه‌ای است که مبتنی بر شواهد و باورهای بومی است و زمانی که با اعتقادی به خدا آمیخته می‌شود مؤثرتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه محصول طب سنتی برخورداری از حکمای این رشته است گفت: در این حوزه دو گروه وجود دارد عده‌ای متعصب و مخالف مدرنیته و عده‌ای سنت‌گرا هستند که هیچ کدام به جایی نمی‌رسد و ما که خود را جزو اعتدال‌گراها می‌دانیم معتقدیم مسیر اعتدالی مناسب است که نه مبارزه با مدرنیته بوده و نه سنت‌گرایی افراطی است.

هاشمی ادامه داد: بخشی از آسیبی که مردم دیده‌اند به دلیل افراطی‌گری در این دو حوزه است اما در طب سنتی باید حد وسط را نگه داشت و آنجایی که برای مردم مفید است را دفاع کرد و آنجایی که مدرن است را ارشاد و پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه از داشتن 14 هزار نفر در حوزه طب سنتی احساس غرور می‌کنیم گفت: 2 هزار جلد کتاب در این زمینه داریم و 10 هزار جلد می‌توانستیم داشته باشیم که نسبت به آن غفلت کردیم و به همت دانشجویان امیدواریم این عقب‌افتادگی را جبران کنیم.

وی افزود: الزامات قانونی داریم اما اینها مهم نیستند قانون زیاد داریم که به آن عمل نکردیم بنابراین آنچه مهم است تا موقعی که در وزارت بهداشت هستم برای پیشرفت این رشته هر کاری را انجام خواهم داد. 

وزیر بهداشت خطاب به اساتید و دانش‌آموختگان طب سنتی گفت: فکر می‌کنم که شما طب سنتی را جدی نگرفته‌اید و می‌خواهید رسم و رسوم طب مدرن را دنبال کنید و با همان سبک پذیرش دانشجویان را فارغ‌التحصیل کنیم و دنبال پست و شغل طب مدرن هستید.

هاشمی ادامه داد: این در حالی است که در این مسیر روحیه خود کم‌بینی وجود خواهد داشت و درصدد هستید به مردم و طب نوین خود را ثابت کنید در حالی که مسیر را شاید بهتر باشد دوباره مرور کنید و اگر حکیم می‌خواهید تربیت کنید مدل مصیبت‌ باری که اکنون گرفتار آن هستید را عوض کنید.

وزیر بهداشت ادامه داد: در طب امروز گرفتار افرادی هستیم که برخی از آنها اشتباهی آمده است و زیبنده این اعتماد از سوی جامعه نیستند.

وی با بیان اینکه باید از جامعه پزشکی برای یکپارچه شدن دفاع کرد گفت: اگر یکپارچه دفاع نکنیم به سلامت آسیب رسانده‌ایم و هر کسی که لباس سفید را به تن کرده با این شرایط دلش خون است و به جای اینکه به فکر درمان مردم باشد بلای جان مردم شده‌اند. این پزشکان اگر چه تعدادشان کم است اما پرهیاهو هستند و برای نظام سلامت مشکل درست می‌کنند.

هاشمی ادامه داد: بنابراین در پذیرش فارغ‌التحصیلی و ارتقا باید دقت کرد این در حالی است که سرعت در طب سنتی بسیار کند است و با وجود اینکه چندین سال است که آغاز شده اما فارغ‌التحصیلان کم دارد. بنابراین باید پرتعداد شوید تا حقتان را مطالبه کنید.

وی ادامه داد: باید در زمینه پذیرش و تربیت فارغ‌التحصیلان دقت لازم شود تا طبابت را دست عده‌ای ندهید که نگاهشان کاسب‌کارانه است.

وزیر بهداشت گفت: البته حکمایی هستند که آموخته‌هایشان سنتی است و بی‌هیاهو کار می‌کنند اما بازاری که بر حجم مکارشان روز به روز افزوده می‌شود بیشترین تهدید هستند. و این بازار مکاره است بیشتر از طب مدرن به سلامت آسیب می‌زند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه می‌توان اختیارات دانشگاه‌ها را افزایش داد تا دانشجویان را به صورت بومی انتخاب کرد گفت: اگر به فارغ‌التحصیلان توجه نشود در این حوزه بیشترین آسیب را می‌بینیم و اگر بخواهیم اعتماد مردم سلب نشود باید بر روی گزینش و فارغ‌التحصیلان توجه ویژه شود.

وی گفت: خیلی نیازی به مقابله و تخریب طب مدرن نیست چرا که می‌توانید خود را به درستی معرفی کنید و در این لجام گسیختگی که در طب پزشکی متوجه کشور است و بخش عمده‌ای از بودجه را می‌بلعد طب سنتی کم هزینه و ساده است و می‌تواند مؤثر باشد.

منبع: فارس