۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۷

پیشنهاد احداث نیروگاه توسط هاشمی

استاندار تهران گفت: شرایط انتقال تجربیات مدیریت شهری تهران به شهرهای عراق سخت است. نخستین پیشنهاد بنده در گذشته این بوده که بتوانیم نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی بین نجف و کربلا ایجاد کنیم تا برق این منطقه تأمین شود.
کد خبر : ۱۴۶۴۵۶
صراط:  سیدحسین هاشمی در جریان دیدار خود با "محمود طلال" استاندار واسط، یکی از شهرهای مرزی کشور عراق با ایلام که عصر امروز در ساختمان استانداری تهران انجام شد، اظهار داشت: در دیدار امروز بنده با طلال درباره بازسازی استان واسط صحبت‌هایی مطرح شد؛ این استان نیازهای فراوانی به ویژه در بخش مصالح ساختمانی برای امر نوسازی دارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه بخش خصوصی در رابطه با نیاز استان به سیمان همکاری خود را آغاز کرده است، ادامه داد: بنده نیز توصیه کردم با توجه به توان کشور در تأمین مصالح و احداث کارخانه به این منظور، بخش خصوصی می‌‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز آنها را تأمین کند.

استاندار تهران با اشاره به اینکه استاندار واسط نسبت به این پیشنهاد ابراز علاقه کرد، گفت: در جریان این دیدار مقرر شد اتاق‌های بازرگانی استان تهران و این استان جلسه‌ای مشترک در آینده نزدیک با یکدیگر داشته باشند تا طی آن نسبت به مبادله کالا در بخش صنعتی مانند کاشی و سرامیک همکاری مشترکی بین دو کشور به وجود آید.

هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا ارتباطات بین دو استان برای انتقال تجربیات تهران و کمک به پیشرفت آنها  افزایش خواهد یافت،‌ اظهار داشت: بله؛ بنده یک سفر غیررسمی به کشور عراق داشتم که در این سفر استاندار کربلا تقاضای ملاقات کرد. بر این اساس دیدار اولیه صورت گرفت اما مقرر شد دیدار رسمی بعد از تاسوعا و عاشورا در تهران انجام شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مشکلات پیش روی استان واسط از زبان طلال چه مواردی بود،‌ اظهار داشت: قسمت‌های شیعه‌نشین عراق نیازمند بازسازی است و به هرچه که فکر کنید نیاز دارند.

استاندار تهران با بیان اینکه آنها علاقه‌مند هستند بخش خصوصی در شهرهای آنها سرمایه‌گذاری داشته باشد،‌ افزود: با توجه به اینکه واسط در مرز مشترک با استان ایلام قرار دارد جابجایی کالاها با این شهر به راحتی انجام خواهد شد ودر بخش هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی به وجود می‌آید.

هاشمی گفت: همه ما علاقه خاصی به کربلا، نجف و کاظمین داریم از این رو اقداماتی که در آن شهرها انجام می‌شود خارج از روابط مشترک با کشور عراق است.

وی گفت: اجلاس مشترکی بین 5 استان ایران و 6 استان عراق ایجاد شده که به اجلاس 5+6 معروف است، این اجلاس یکبار در کرمانشاه تشکیل شده و بنده در دیدار امروز توصیه کردم نسبت به تداوم برگزاری این اجلاس اقدام شود.

استاندار تهران در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر اینکه آیا امکان استفاده از تجربیات شهری تهران در شهرهای عراق وجود دارد، گفت: انجام این کار بسیار سخت است؛ در حال حاضر وضعیت کابل‌های برق در این شهرها آشفته است. بر این اساس نخستین پیشنهاد بنده در گذشته این بوده که بتوانیم نیروگاه 500 مگاواتی بین نجف و کربلا ایجاد کنیم تا برق این منطقه تأمین شود. به عقیده بنده انجام اقداماتی از این دست نزد مردم ارزش بیشتری دارد تا اینکه بخواهیم در کارهای دیگر فعالیت کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه خوشبختانه اخیرا بحث احداث نیروگاه 500 مگاواتی در فاز 250 مگاوات عملیاتی شده است، تصریح کرد: بنده به سازمان عتبات عالیات پیشنهاد دادم از طریق وقف شیعه این کار برای مردم نجف و کربلا انجام شود تا در نقاط دیگر مورد استفاده قرار نگیرد. علاوه بر این درآمد و سود حاصل از این کار را نیز می‌توان صرف توسعه حرمین شریفین کرد.

به گفته وی رویکرد این دیدار بیشتر جنبه سیاسی داشت و علاوه بر استاندار واسط نماینده مجلس و جمعی از مقامات این استان حضور داشتند.

منبع: تسنیم
خبر فوری

سید ابراهیم رییسی به شهادت رسید