۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۹
امسال در بانه

۲۰۰ هکتار جنگل بلوط در آتش سوخت

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بانه گفت: در ۶ ماهه اول امسال ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های بلوط بانه طعمه حریق شده‌اند.
کد خبر : ۱۴۱۱۵۲
صراط: شاید از نگاه خیلی از کسانی که اسم بانه را شنیده و یا به آنجا سفر کرده‌اند فقط مجتمع‌های تجاری بزرگ و لوکس به چشم بیاد اما واقعیت آن است که این شهر مرزی که در غربی‌ترین نقطه استان کردستان قرار گرفته از لحاظ مناظر طبیعی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

کوه‌های زیبایی که دور تا دور شهر را احاطه کرده‌اند و نماد این زیبایی را می‌توان در کوه اربابا دید و در کنار این کوه‌ها جنگل‌های پرپشت بلوط هم در بهار و پاییز جلوه‌ای بسیار ویژه به شهر بانه می‌دهند.

وجود این جاذبه‌های طبیعی بهانه‌ای برای گفت‌وگو با عثمان بهداد رئیس منابع طبیعی بانه شد.

وی در ابتدای این گفت‌وگو برای نشان دادن ظرفیت‌های بالای بانه در حوزه منابع طبیعی به سراغ آمار و ارقام رفت و گفت: در شهر بانه 130 هزار هکتار مرتع و جنگل وجود دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بانه با اشاره به اینکه از این میزان 50 هزار هکتار مرتع و 80 هزار هکتار جنگل تشکیل شده است تصریح کرد: از لحاظ وسعت جنگل‌ها، بانه رتبه دوم را در استان سر سبز کردستان به خود اختصاص داده است.

عثمان بهداد با اشاره به اینکه 90 درصد پوشش جنگلی بانه از درخت بلوط تشکیل شده است گفت: علاوه بر قابل استفاده بودن برگ این درخت برای خوراک احشام از میوه آن هم در صنایع رنگ‌رزی و داروسازی استفاده می‌شود.

وی گفت: به غیر از این مزایا پوشش جنگل‌های بلوط مأمنی برای انواع گونه‌های حیوانی از جمله سنجاب است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان بانه با ابراز تأسف از اینکه در 6 ماه اول امسال 200 هکتار از این جنگل‌ها طعمه حریق شده‌اند گفت: متأسفانه در این حجم عظیم آتش‌سوزی، انسان نقش اصلی را ایفا کرده و مهم‌ترین دلیل هم بی احتیاطی بوده است.

وی حفاظت از جنگل‌های بلوط اطراف بانه به عنوان یک ثروت ملی را وظیفه و تکلیف همگانی دانست و از همه شهروندان خواست نهایت دقت را برای حفاظت از این جنگل‌ها به خرج دهند.
منبع: تسنیم