۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳

ورشکستگی‌اقتصادایران‌طبق‌منابع‌بین‌المللی

براساس شاخص‌های مطرح شده در منابع بین‌الملل که براساس آن سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری‌های خود در ایران تصمیم می‌گیرند، اقتصاد ایران تنها از 20 درصد ظرفیت خود استفاده می‌کند. موضوع پرونده هسته‌ای و سیاست تهاجمی دولت نهم و دهم مشکلات ما را در حوزه تعاملات خارجی افزایش داد.
کد خبر : ۱۴۰۵۱۳
صراط:  شوری، مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران در جلسه جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره‌ی راهبرد سیاست خارجی برای ارتقای جایگاه اقتصادی ایران در شرایط جدید بین‌المللی گفت: در دوره جهانی‌شدن سیاست خارجی نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور‌ها ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: این روند در حال حاضر به جایی رسیده است که مهم‌ترین وظایف کشور‌ها در سیاست خارجی در راستای توسعه اقتصادی قرار گرفته است.

او با بیان این که مجموعه‌سازی، فرصت‌سازی و تصویر‌سازی از جمله اقدامات مهمی است که در کشور‌ها در راستای توسعه‌ اقتصادی مدنظر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در شرایط جهانی تغییراتی به وجود آمده که لزوم تغییر روش‌ها را به ما گوشزد می‌کند. فرآیند جهانی‌شدن به تشدید وابستگی متقابل بین کشور‌ها انجامیده‌اند.

به گفته مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران نحوه توزیع قدرت در سطح بین‌الملل موضوعی است که به اعتقاد نظریه‌پردازان قدرت آمریکا کاهش نیافته است، بلکه قدرت سایر کشور‌ها نیز افزایش یافته است.

وی با تاکید بر این‌که در شرایط جدید جهانی منطقه‌گرایی بسیار اهمیت پیدا کرده است، گفت: کشور‌ها دنبال منطقه‌گرایی هستند ولی متاسفانه ایران نتوانسته از این امکان استفاده کند.

شوری افزود: ایران در سه دهه گذشته به دلایلی از جمله تاکید بر ارز‌ش‌ها و اصول خود و هم چنین ابراز برخی سیاست‌های شخصی و دل به‌خواه دچار مشکلات دوچندانی در بین‌الملل شده است.

وی با بیان این‌که مشکلات موجود در روابط خارجی ما تاثیر منفی زیادی بر توسعه و تعاملات اقتصادی ایران داشته است، گفت: موضوع پرونده هسته‌ای از یک‌سو و سیاست تهاجمی دولت نهم و دهم از سوی دیگر مشکلات ما را در حوزه تعاملات خارجی افزایش داده است.

مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران در این باره پیامد‌های وضع موجود را نام برد و گفت: کاهش قابل توجه مبادلات مالی و اقتصادی ایران، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی و فرآیند انتقال تکنولوژی به خصوص در زمینه‌ی نفت و انرژی، تضعیف موقعیت ایران در مقابل رقبا، از دست رفتن فرصت‌های موجود در سطح منطقه، تشدید تحریم‌های همه‌جانبه و در نهایت تشدید مشکلات اقتصاد داخلی از جمله پیامد‌های وضع موجود است.

شوری براساس گزارش‌های رسیده از منابع بین‌المللی اقتصاد ایران را ورشکسته خواند و بیان کرد: حجم اقتصاد ایران در سال 2012 به میزان 3.4 درصد کاهش یافته است. کل دارایی ایران در ژوئن 2012 معادل 5.6 درصد کاهش و منابع بین‌المللی تورم ایران را در ژانویه 2013 معادل 46 تا 69 درصد اعلام کردند.

مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: از سال 2003 به بعد ایران نتوانسته افزایش سطح تولید نفت داشته باشد و از سوی دیگر تحریم‌ها اقتصاد ایران را 30 تا 50 درصد زمین‌گیر کرده است.

وی با تاکید بر این‌که ما با ظرفیت 20درصد اقتصاد خود در جهان کار می‌کنیم، بیان کرد: این در حالی است که تمام کشور‌ها در جهان با شتاب روبه‌ جلو حرکت می‌کنند. همین موضوع باعث ورشکستگی اقتصاد ایران شده است.

شوری ادامه داد: شاخص ورشکستگی ایران شاخصی است که سرمایه‌گذاران اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در ایران براساس آن عمل می‌کنند.

مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران در پایان دو راهکار برای خروج از این وضعیت را مطرح کرد و گفت: اتخاذ سیاست‌های خارجی تعامل‌گرا و سیاست خارجی تعامل‌گرای فعالانه که مغایرتی با اصل و ارزش‌های ایرانی ندارد، می‌تواند از جمله راهکارهای خروج از این شرایط باشد.

منبع: ایسنا