۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷

آقای روحانی این رفتار حکیمانه نیست

اگر نظرسنجی شیوه مناسبی برای تأیید رفتار دولتمردان است، چرا در موضوعات اقتصادی نظر سنجی نمی کنید؟ ! مثلاً چرا از مردم نمی پرسید که آیا مایلید در یک فرصت کوتاه تورم را صفر کنیم یا مایل نیستید؟!
کد خبر : ۱۳۵۶۸۲
صراط: آقای روحانی رئیس جمهور محترم دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره منتقدان داخلی مذاکره با امریکا در اظهار نظری قابل تأمل بیان داشت: «از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته ام نظر مردم را بگیرند که با حرکت دولت موافق هستند ( یا نه ) و آنهایی که مخالف هستند چند درصد هستند و حتی اگر مخالفین راه این دولت یک درصد باشند، آن یک درصد حق دارند و باید نقد کنند. »

رئیس جمهور محترم به عنوان یک حقوقدان و کسی که این روزها صحبت های حکیمانه و سیاستمدارانه ایشان نقل هر محفل و مجلسی است، حتماً توجه دارند که هیچ قانونی به رئیس جمهور اجازه نمی دهد که درباره سیاست های کلی نظام و وظایف مشخص دولت در این باره از مردم نظر سنجی کند. اینکه دولت درباره مذاکره با امریکا چه وظیفه ای دارد و چگونه باید رفتارکند، در قانون اساسی مشخص است و مراحل چنین تصمیماتی که به سیاست های کلی بر می گردد، تفکیک شده است، بنابراین صحبت از نظرسنجی چه مفهومی می تواند داشته باشد؟!

آقای روحانی به خوبی واقفند که نظام جمهوری اسلامی ایران سال ها پیش رفراندوم خود را برگزار کرده است و نمی توان برای آنچه که اکنون ایشان « رفتار دولت» می نامند، دوباره رفراندوم دیگری آن هم نه به شکل ملی و قانونی آن، بلکه با استمداد از یک مؤسسه نظر سنجی برگزار کرد. اگر منظور رئیس جمهور رفتارهای کلی دولت در یک ماه اخیر است که این نیازی به نظر سنجی ندارد، زیرا مردم برای انتخاب این دولت سه ماه پیش در اقدامی فراتر از یک نظر سنجی یعنی در یک انتخابات قانونی، حسن روحانی را برگزیدند، پس آنچه روحانی و اعضای کابینه او در چارچوب سیاست های کلی انجام دهند، مورد تأیید است و آن 51 درصدی که به دکتر روحانی رأی دادند و 49 درصدی که به رقبای ایشان رأی دادند، همگی باید به رفتارهای قانونی رئیس جمهور احترام بگذارند.

اما اگر منظور از «رفتار دولت» شیوه مواجهه با مسئله مذاکره با امریکا است – که با توجه به پرسش خبرنگار چنین می نماید ـ باید گفت این چگونگی باید با هدایت ها و نظارت رهبری معظم انقلاب باشد و هر اقدامی فراتر از این، عدول از قانون اساسی است. البته چنین تأکیدی به مفهوم ترس از نظر مردم نیست و امیدواریم هیچ مخاطبی چنین برداشت سطحی و عامه فهم از تأکید بر قانون نداشته باشد، بلکه هشداری است برای همه دولتمردان که به خاطر داشته باشند چنین وسوسه هایی در میان اصلاح طلبان افراطی سابقه داشته و ایشان به گمان آنکه نظراتشان در میان مردم حائز رأی اکثریت است، پیوسته خود را به صفحات نظرسنجی منگنه می کردند و لذا دولت محترم جدید باید در افتادن به این دام از خود مراقبت کند.

اگر نظرسنجی شیوه مناسبی برای تأیید رفتار دولتمردان است، چرا در موضوعات اقتصادی نظر سنجی نمی کنید؟ ! مثلاً چرا از مردم نمی پرسید که آیا مایلید در یک فرصت کوتاه تورم را صفر کنیم یا مایل نیستید؟! آیا می خواهید دلار هزار تومان باشد یا همین 3 هزار تومان خوب است؟! آیا بنزین را ارزان و بدون سهمیه بندی می خواهید یا خلاف آن؟! و ده ها سؤال دیگر شبیه به این. معلوم است که در اینجا نظرسنجی را خلاف عقل و رفتار حکیمانه می دانید و خود را نماینده مردم برای اجرای قانون در چارچوب سیاست های کلی می دانید، پس چرا کار که به مذاکره با امریکا می رسد، می خواهید رفتارتان را با نظر مردم سنجش کنید ؟ خوب می دانید که این رسم حکیمانه ای در هیچ کجای دنیا نیست و در همان امریکا هم دولتمردان هر روز با سیل نظر سنجی هایی که امریکا را از جنگ و خصومت با ایران بر حذر می دارند، روبه رو می شوند اما مردان سیاست خودشان تصمیم می گیرند. آقای رئیس جمهور! بهترین گواه بر رد چنین تصمیمی پس از «مر قانون » آن است که اگر یک هفته پس از نظر سنجی، روزنامه ها و نمایندگان مردم و گروه های سیاسی مدعی شدند که « ما با مردم در ارتباطیم، نظر آنها عوض شده است!» آیا شما هم دوباره نظرسنجی می کنید تا رفتارتان را تغییر دهید ؟! نه ! این رفتار حکیمانه ای نیست. شما در این چهار سال بر اساس قانون عمل کنید و مطمئن باشید که مردم پشتیبان شما هستند و اگر مردم نپسندیدند با شما در انتخابات بعدی سخن خواهند گفت.


منبع: جوان

نظرات بینندگان
ابوذر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۴۲۲
۷۱
شما کی هستید ؟ خاک بر سرت صراط شعار پدران ما در انقلاب استقلال آزادی جمهوری اسلامی بود.ما هم آزادی می خواهیم هم جمهوری پس بفرمایید مملکت جمهوری نیست هر چی شما بخواهید باید اجرا بشه بفرمایید حضرت امام خدای نکرده دروغ گفتند
محمد م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۲۳۳
۱۳۲
جوان ساکت باش ، اندازه تو میفهمن چکار کنن
رهگذر
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۳۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۱۹۶
۷۰
آخه عزیزم شما که تاییدات مقام معظم رهبری بر دولت و وزارت امورخارجه
و اینکه ایشان وزارت امور خارجه را به عنوان نماینده ایران در پرونده هسته ای معرفی کرده و به سپاه گفتند دخالت نکنید را نمیبینی

روحانی میگه اگر دستورات رهبری را نمی فهمید و حرف خود را تکرار می کنید حداقل نظر مردم را بفهمید
گرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۲۶۶
۵۶۹
روحانی همه چیز رو به بازی گرفته!
مگه مملکت داری با نظرسنجی های آبکی شدنیه؟
مثل این می مومنه من که خطایی بکنم بعد دست پیش بگیرم که پس نیفتم و بدو بدو برم از رفیقام نظرسنجی کنم
آب ریخته رو نمی شه جمعش کرد حسن جون!
مهدی ص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۱۸۲
۳۶۵
نقد عالی بود . مرسی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۲۰۵
۵
صراط حرف میزنیاااا... معلومه که همه دوست دارن در کوتاه مدت تورم کم بشه
محمد از اهواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۱۲۳
۲۸
نظام جمهوری اسلامی ایران سال ها پیش رفراندوم خود را برگزار کرده است!!!!!!!!!!!!!!!!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۱۲۷
۲۹۶
احسنت
عالی بود
فرید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۲۸۵
۱۱۱
ایشان پس ازمقام معظم رهبری اول شخص مملکت هستند بنابراین برای برنامه های خودش ازکسی اجازه نمیگیرندونظرسنجی علیه نظام نیست که خلاف قانون اساسی باشد ضمن اینکه مسئله تورم ومشکلات اقتصادی نیازی به نظر سنجی ندارد گند ولجن آشکاری است که احمدی نزاد به مملکت زد ومردم را بدبخت کرد شما اگر کمی خیرخواه مردم ونظام بودید قطعا به فرمایش رهبر مدافع دولت بودید- ببخشید من از شما مدام انتقاد میکنم چون میدانم باظرفیت هستید
روح الطبيبي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۱۷۹
۹۵
خوبه كه خودتون ميدونين نتايج نظرسنجي چي ميشه!! دوره نون خوردن از انزواي ايران تموم شده... برين دنبال يه راه ديگه براي نون خوردن
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۵۱ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۱۹۹
۵
برادران سلام، متأسفانه در استدلال این مقاله در چند جا خلل وارد است:

اولا، در مورد سهمیه بندی بنزین و نرخ ارز و غیره علم اقتصاد پاسخگو است. این‌ها مسائل علمی‌ هستند که در حیطه تخصصی و کاملا علمی‌ اقتصاد دانان است و پاسخش در محافل اقتصادی موجود است. اما مخالفین مذاکره با آمریکا به پایبندی بار ارزش‌ها استناد میکنند. وقتی‌ صحبت از ارزش هاست باید به جامعه رجوع کرد. این حق مردم است که تعیین کنند میخواهند به عنوان یک اجتماع در دنیا چگونه دیده شوند.

دوم، رفراندمی که سالها پیش برای جمهوری اسلامی بار پا شد هیچ ارتباطی‌ به رابطه با آمریکا نداشت، موضوع رفراندوم مربوط به برپایی نظام جمهوری اسلامی بود.

سوم، با این استناد که یک بار رفراندوم برگزار شده نمی‌توان جلوی رفراندوم‌های بعدی را گرفت. رفراندوم طبق قانون حق مردم و رئیس جمهور است.

در مطلب من هیچ گونه تخطی از قوانین سایت نیست، امیدوارم به طور منتشر کنید که باب بحث سازنده در این باره باز شود. با تشکر از شما.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
۱۷۹
۶۴
با سلام
کسی که این متن رو نوشته کسی است که می تواند جامعه ما را دچار آسیب کند. امیدوارم جامعه ازین افراد که همش سرشان به کار دیگران است پاک شود.
دلیل بنده: در متن بالا بیان شده که مردم رییس جمهور رو انتخاب کردن بنابراین هر کاری ایشون بکنه باید قبول داشته باشن. خوب این درست. خوب چرا پس دوباره حرف خودتو قبول نداری؟ چون داری میگی رییس جمهور نباید نظر مردمو بخواد! رییس جمهور تصمیم گرفته نظر مردمو بخواد. نمیگی مگه به نظرش باید احترام بزاریم ؟ پس تو چرا گر گرفتی احترام نمیزاری؟ خودت خودتو قبول نداری
مجهول الحالین شماها

صحبت من بحث روانشناسی بود بهتره یک عده ای خودشان را مداوا کنند مشاوره روان شناسی هم برای همین است

با تشکر
پسر شجاع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳ مهر ۱۳۹۲
۲
۶
به عنوان مخالف سياست‌هاي صراط نيوز، از اين مقاله تشكر مي كنم و معتقدم نظردهندگان محترمي كه مخافت كرده‌اند، يك جو منطق نشان نداده‌اند.
به هر صورت راه حق(قرآن+امامام (ع) +عقل) را بخواهيد ادامه دهيد، مخالفت مغرضان را مقابل خود داريد.
تصميم با شماست كه در جبهه حق ولو اندك باشيد، يا در جبهه باطل ولو انبوه.
akbar
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۰
۰
باسلام:
زرشک !