۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۷
خوش‌چهره:

اصلاح معیشت مردم در ۱۰۰ روز را هیچکس باور نمی‌کند

قطعا اصلاح معیشت مردم در 100 روز به صورت بنیادی را هیچکس باور نمی‌کند. اصلاح معیشت این است که در سبد هزینه خانوار ترمیم و بازسازی صورت بگیرد.
کد خبر : ۱۲۹۳۸۳
خوش‌چهره گفت: قطعا اصلاح معیشت مردم در ۱۰۰ روز به صورت بنیادی را هیچکس باور نمی‌کند؛ اصلاح معیشت این است که در سبد هزینه خانوار ترمیم و بازسازی صورت بگیرد.

محمد خوش‌چهره استاد دانشگاه تهران و رئیس فراکسیون اصولگرایان مستقل مجلس هفتم در خصوص دستور رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی برای ارائه راه حل 100 روزه گفت: این دستور قطعا کار درستی است. اما  یک موقع است که می‌خواهیم بگوییم این اقدام در راستای ساماندهی است و یک موقع می‌گوییم اصلاح اساسی است و اینکه در چه دامنه‌ای می‌خواهد این کار انجام بشود، مهم است.

وی تصریح کرد: قطعا اصلاح معیشت مردم در 100 روز به صورت بنیادی را هیچکس باور نمی‌کند. اصلاح معیشت این است که در سبد هزینه خانوار ترمیم و بازسازی صورت بگیرد.

خوش چهره با اشاره به مخاطره افتادن زندگی مردم با کاهش ارزش پول و بالا رفتن تورم تصریح کرد: تغییر در قیمت خوراک، مسکن، بهداشت، حمل‌ و نقل، موجب شده زندگی مردم با مشکلات بسیاری روبرو شود و قدرت خرید مردم کاهش یابد.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه ممکن است تاکید دولت در تامین نیازهای اساسی باشد و معیشت را حل مسائل و مشکلات در تامین غذا تعریف کند، گفت: این اقدام بیشتر در سبد غذایی مردم تعریف می‌شود مانند تهیه گوشت، نان، برنج و.... البته ممکن است دولت حمایت از تولید کنندگان را نیز در این راستا مورد توجه قرار دهد تا بدین ترتیب قیمت‌ها را تا جای ممکن کاهش دهد.

وی ادامه داد: دولت باید ابتدا منظور خود از معیشت مردم را تعریف کند. اینکه منظور ترمیم معیشت، بازسازی سبد خانواده است، یا افزایش قدرت خرید جامعه است؟

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به حل نشدن مشکل مسکن در 100 روز گفت: ترمیم هزینه مسکن، یک امر ساده‌ای نیست و اصلا شدنی نیست. در مورد بهداشت و درمان نیز نمی‌شود کار عمده‌ای کرد و همچنین در آموزش و حمل و نقل، بنابراین دولت ابتدا باید معیشت مردم را تعریف کند و بگوید منظور از معیشت چیست؟

خوش‌چهره تصریح کرد: کارشناسان و نمایندگان دولت باید توضیح بدهند که منظور آنان از 100 روز ترمیم اقتصادی چیست؟ این مسئله در دولت‌های قبل نیز مطرح بوده است، و تعریف نکردن معانی مشکلات فراوانی را به وجود آورد.

وی ادامه داد: در دولت نهم و دهم وقتی بحث عدالت مطرح شد، باید این سوال می‌شد که منظور از عدالت چیست؟ شاخص های عدالت چیست؟ و چون این مسئله مطرح نشد، یارانه دادن تبدیل به محور عدالت طلبی دولت شد.

نماینده مجلس هفتم با اشاره به اینکه  یارانه سبب ایجاد مشکلات اقتصادی شد گفت: در این بین خود یارانه سبب ایجاد تورم شد و موجب گردید ارزش پول پایین بیاید و مشکلات مردم افزایش پیدا کند، از این رو برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی باید مفاهیم مطرح شده در دولت برای مردم تعریف شود.
منبع: فارس