۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰

تحصن‌خانواده‌های‌زندانیان‌سیاسی‌دربحرین

تحصن خانواده های زندانیان سیاسی در برابر زندان"جو" در اعتراض به ممانعت رژیم از ملاقات آنها با زندانیان و انتقاد دبیر کل جمعیت الوفاق از بی عدالتی در بحرین از مهمترین اخبار این کشور است.
کد خبر : ۱۲۲۶۹۵
صراط: به نقل از پایگاه الوفاق، شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق گفت: نقض حقوق بشر در بحرین باید متوقف شود این پیامی به رژیم است.

وی افزود: اهل تسنن و شیعیان خواستار دولتی هستند که از آنها حمایت و از آنها تظلم خواهی کند و سنی و شیعه از نبود عدالت خسته شده اند.

علی سلمان بیان کرد: چه کسی مسئول تازیانه هایی است که بر پشت ناجی فتیل فرود آمده است؟ چه کسی مسئول عریان کردن ریحانه الموسوی است؟ کسی که دست به شکنجه غیر قانونی می زند، فرمان آن را صادر می کند، از موضوع آگاه است و اقدامی انجام نمی دهد مسئول است.

تحصن اعتراض آمیز در مقابل زندان"جو"

از سوی دیگر خانواده های زندانیان سیاسی در بحرین صبح امروز در مقابل زندان "جو" در اعتراض به ممانعت از ملاقات با عزیزان خود پس از گذشت پنج ماه دست به تحصن زدند.

حسین جواد دبیر کل سازمان اروپایی بحرینی حقوق بشر گفت: به ما اجازه دیدار با زندانیان داده نشد و مسئولان زندان، درخواست ما را نپذیرفتند.

وی افزود: ما نزدیک به یک ساعت در مقابل اشعه های خورشید ماندیم و پس از مدتی شخصی نزد ما آمد و گفت که پدران شما عبدالوهاب، الخواجه، شریف و پرویز با ملاقات مخالفت کردند.

ما گفتیم این درست نیست زیرا پدران ما خواهان ملاقات هستند اما با پوشیدن لباس زندان مخالفند و شما به زور می خواهید این لباس را بر تن آنها کنید و آنها مخالفت می ورزند.

ادامه واکنش ها به عریان کردن زندانی زن

عبدالنبی العکری رئیس جمعیت شفافیت بحرین با اشاره به خارج کردن لباس ریحانه الموسوی هنگام بازجویی از سوی بازجویان رژیم بحرین گفت: عریان کردن ریحانه الموسوی در واقع عریان و بی آبرو کردن رژیم بود.این اقدام در واقع رسوا کردن رژیم و اقدامات مغایر با حقوق بشر آن بود.

وی افزود: ای ریحانه رژیم و اقدامات مغایر با حقوق بشر آن را بر ملا کردی.

العکری بیان کرد: چه زیباست مرگی که در راه وطن باشد و چه زیباتر اگر در راه خدا باشد.

واکنش سازمان حقوق بشری

از سوی دیگر یک سازمان حقوق بشری بحرینی اعلام کرد: مسئولان رژیم بحرین اخلاق و انسانیت را زیر پا گذشته اند.عدالتی وجود ندارد و سیستم قضایی ناکارآمد است.

در این بیانیه آمده است: اقدام عوامل دستگاه اطلاعاتی در خارج کردن لباس ریحانه الموسوی از تنش، یکی از جنایات و جرایم مکرری است که فقدان اخلاق انسانی و میزان نقض حقوق بشر را نشان می دهد.این اقدام نبود اخلاق، انسانیت را ثابت می کند.

مرکز حقوق بشری بحرینی بیان کرد: اعطای مصونیت به شکنجه گران از سوی رژیم بحرین سبب افزایش شکنجه و جرایم در زندان ها و مراکز بازجویی شده است.در این میان تبرئه قاتلان و عاملان شکنجه از سوی دستگاه قضایی بحرین نیز در این موضوع بی تاثیر نیست و سبب تشویق مسئولان امنیتی در ادامه ارتکاب جنایات خود شده است موضوعی که بسیونی در گزارش ماهانه خود به آن پرداخته است.

در بیانیه این مرکز حقوق بشری بر ضرورت بازخواست راشد بن عبدالله وزیر کشور بحرین تاکید شده است و وی به عنوان مسئول اقدام فجیع علیه ریحانه الموسوی و ناجی فتیل باید مورد بازخواست قرارگیرد.

این درحالی است که منابع وابسته به مخالفان بحرینی از اعتراضات خیابانی و آتش زدن لاستیک در اعتراض به شکسته شدن حرمت زندانیان زن در خیابان خلیفه بن سلمان منامه خبر دادند.

بیانیه شورای علمای بحرین

شورای علمای بحرین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: شکنجه و هتاکی به زنان در زندان های بحرین نشان دهنده خوی شکنجه گرایانه و بی توجهی رژیم بحرین به حقوق بشر و ادامه سیاست تشویق شکنجه گران و حمایت از آنهاست.

در این بیانیه آمده است: اظهارات ریحانه الموسوی در برابر دادگاه درباره عریان کردن وی، در ادامه این سریال وحشتناکی است که از سوی رژیم طراحی و اجرا می شود و در راستای سیاست های سرکوبگرانه و محاصره مناطق مختلف از جمله ستره و بازداشت دسته جمعی آنهاست.

شورای علمای بحرین بیان کرد: این رفتارها به دور از اخلاق و دین و آداب و رسوم ملت بزرگوار بحرین است و این رفتارها، ضرورت مقابله با مفسدان که در همه جای کشور ریشه دوانیده اند و تشکیل دولت قانون را مهم تر کرده است.

شورای علمای بحرین خواستار آزادی همه بازداشت شدگان  سیاسی به ویژه زنان زندانی  و مجازات جنایتکاران شد و از سازمان های حقوق بشری خواست که به وظیفه انسانی و اخلاقی خود دراین باره عمل کنند.

تظاهرات در مناطق مختلف بحرین

مناطق مختلف بحرین شاهد برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز بود.مناطق کرباباد، المصلی، اسکان، سلماباد، کرانه، المالکیه، النویدرات، ستره، الدراز، المعامیر، البلاد القدیم،منامه و السهله و دیگر مناطق علیه نقض حقوق بشر و حقوق زندانیان تظاهرات کردند و خواستار برقراری دموکراسی و تحقق اراده مردم شدند.

بیانیه جمعیت الوفاق بحرین

از سوی دیگر جمعیت الوفاق بحرین با صدور بیانیه ای اعلام کرد: اقدامات رژیم نشان دهنده نبود ارزش های اسلامی، ملی و انسانی نزد رژیم است.

در این بیانیه آمده است: رژیم با تعدی به زنان همه خطوط قرمز را پشت سر گذاشته است.افشاگری های ریحانه الموسوی و بقیه بازداشت شدگان انحطاط کامل دینی و اخلاقی رژیم را نشان می دهد و مسئول تبعات این اقدامات با مسئولان رژیم است.

الوفاق بیان کرد: همه این اقدامات نشانگر یک حقیقت واحد است و آن نبود قانون و دولت در بحرین است.رژیم برای جان و آبرو و مال مردم ارزشی قائل نیست و فقط به حفط کرسی و قدرت خود می اندیشد.

انتقاد از سیاست های دوگانه آمریکا

عبداللطیف المحمود رئیس تجمع الوحده ضمن انتفاد از سیاست های آمریکا گفت: بازی آمریکا در مصر ممکن است در بحرین نیز تکرار شود. المحمود از شکل گروه تمرد بحرین نیز به شدت انتقاد کرد
منبع: مهر