۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۹

الگوی «امام روح‌الله» پیش روی نامزدهای انتخابات

نمایندگان مجلس و مسؤولان معتقدند کاندیداهای انتخابات ریاست ‌جمهوری باید با تکیه بر تفکرات امام(ره)، استکبارستیز و عدالت‌محور باشند و کار برای خدا و خدمت به مردم را در اولویت کار خود قرار دهند.
کد خبر : ۱۱۴۶۳۶

صراط:تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی از دیگر مسئولان در گفت‌وگوهایی با فارس به بیان ابعاد شخصیتی امام‌خمینی (ره) و ویژگی‌هایی که رئیس‌جمهور آینده باید با توجه به شخصیت امام (ره) داشته باشند، پرداختند که متن این گفت‌وگوها در ذیل می‌آید.

*پژمان‌فر: گفتمان انقلابی امام(ره) زمینه‌ساز تمدن اسلامی است

نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به فرا رسیدن بیست و چهارمین سالروز رحلت امام خمینی(ره)، اظهار داشت: کشور ما در شرایطی قرار داشت که دنیا با یک نگاه حداقلی به کشور ما و باورهای ما و اعتقادات اسلامی ما می‌نگریست و عنصر دین در دنیای آن روز به عنوان یک عنصری که موجب عقب‌افتادگی جوامع بشری بود تلقی می‌شد.

وی افزود: در چنین اوضاعی بود که امام رضوان‌‌الله تعالی علیه پرچم بیداری ملت‌ها را به دست گرفتند و باعث شدند تا ابتدا در خود ایران و بعد در سایر کشورهای جهان، جریان اسلام‌‌خواهی با توجه به باورهای دینی به صورت گسترده رشد پیدا کند.

پژمان‌فر خاطرنشان کرد: امروز گفتمان انقلاب اسلامی ما به گونه‌ای نیست که در عرصه جهانی مغفول مانده و کسی با این گفتمان آشنا نبوده و تحت تاثیر آن قرار نگرفته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: گفتمان انقلاب اسلامی در مسیر خود، زمینه‌های تحقق تمدن اسلامی را فراهم می‌کند و این به برکت حرکتی بود که امام خمینی(ره) در دنیا پایه‌گذاری کرد؛ حرکتی که در ایران آغاز شد اما منحصر به ایران نماند و در سراسر جهان رشد پیدا کرد.

وی همچنین با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: امام خمینی(ره) همه چیز را با محوریت خدا می‌دید و از سوی دیگر به مردم توجه داشت و با ارتباط خود را با آحاد مردم حفظ می‌کرد و مناسب است تا کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز با عنایت به این دو ویژگی امام (ره)، هر کاری را به خاطر خدا انجام دهند و مردم در تصمیم‌گیری‌های آنها نقش محوری داشته باشند.

*مقیمی: افکار و سخنان امام(ره) کهنه نخواهد شد

احمدعلی مقیمی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه حضرت امام (ره) توانست برای اولین بار آرمان‌های دینی را در قالب حکومت زنده کند، گفت: حرف‌هایی که حضرت امام(ره) در دوران انقلاب مطرح کردند، در حقیقت بر اساس اسلام و آرمان‌هایی بود که 1400 سال قبل در قالب اسلام عرضه شد.

وی افزود: با این حال از آن زمان تاکنون هیچگاه این آرمان‌ها عملی نشده و در معرض اجرا درنیامده است، ولی امام توانست آن را در کشور اجرا کند.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این حرکت حضرت امام(ره) یک اتفاق بی‌سابقه در تاریخ رقم زد و توانست پرچم اسلام را بلند کند.

مقیمی گفت: افکار و سخنان حضرت امام(ره) از آن زمان تاکنون هیچ‌گاه کهنه نشده است، چرا که این افکار بر اساس یک ایدئولوژی غیر قابل زوال ارائه شده است.

وی افزود: سالگرد رحلت حضرت امام(ره) فرصتی است که می توان با آرمان‌های امام(ره) تجدید پیمان کرد و البته در ایام انتخابات، کاندیداها نیز باید برنامه‌های خود را بر اساس آرمان‌های آن بزرگوار استوار کنند.

*کوثری: کاندیداها با تکیه بر اندیشه‌های امام(ره) برنامه‌های خود را تنظیم کنند

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به فرارسیدن بیست و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و نیز یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: آنچه که همواره مورد تأکید امام(ره) بود، این است که امور کشور را با تکیه بر اسلام ناب پیش ببریم و استکبارستیزی و عدالت را نیز از جمله مسائلی می‌دانستند که باید سرلوحه کار همگان قرار گیرد.

وی افزود: کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز باید با تکیه بر اندیشه‌‌ها و تفکرات امام‌خمینی (ره)، استکبارستیز و عدالت‌محور باشند و کار برای خدا و خدمت به مردم را در اولویت کار خود داشته باشند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: رئیس‌جمهور آینده کشور باید بداند که مسئولیتی که مردم بر عهده وی گذاشته‌اند یک امانت است و بداند که در این امانت‌داری نباید خیانتی از وی سر بزند و تا آخرین ساعت خدمت خود به بهترین نحو به انجام وظیفه خود بپردازد و آثار خوبی را از خدمات خود در اذهان مردم بر جای بگذارد.

کوثری با بیان اینکه امام(ره) مردم را ولی‌نعمتان کشور می‌دانستند، خاطرنشان کرد: حضور حداکثری مردم در طول مدت حیات امام رحمت‌الله علیه مورد تأکید ایشان بود و ایشان می‌گفتند که با توجه به اینکه این انقلاب از آن مردم است مردم خود باید با حضور  در صحنه از نظام و آبروی آن دفاع بکنند.

*سالک: مردم با حضور گسترده در انتخابات، اندیشه‌های امام (ره) را زنده نگه می‌دارند

احمد سالک‌کاشانی نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اندیشه‌های امام‌خمینی (ره) در آستانه بیست و چهارمین سالگرد رحلت ایشان گفت: اندیشه‌های امام‌خمینی (ره) مبتنی بر مجموعه ارزش‌های قرآنی و صراط توحید و ولایت را در قرن حاضر تجدید کرد. اندیشه‌ها و تفکرات حضرت امام میدان وسیعی را در راستای فعالیت‌ها در راستای تحقق اسلام ناب فراهم کرد.

وی افزود: اندیشه‌ها و تفکرات امام با تمام اندیشه‌ها و تفکرات شرقی و غربی به مبارزه برخاست. در حقیقت تجلی تفکرات حضرت امام فلسفه وجودی مکاتب مارکسیست، اگزیستانسیالیست، طرفداران اصالت انسان و اصالت ماده و سرمایه‌داری غرب را در هم پیچید و مکتب جدیدی را برای جهان برای اداره جامعه بشری ارائه کرد.

نایب رئیس شورای فراکسیون روحانیون مجلس اظهار داشت: در شرایط کنونی زنده نگه داشتن تفکرات و اندیشه‌های بلند امام خمینی (ره) وظیفه سنگینی است که بر عهده ملت ایران قرار دارد و در واقع حافظان اندیشه و تفکر امام نیز ملت غیور، هوشیار و بابصیرت ایران اسلامی هستند و آینده را در گسترش فرهنگ و تفکر اندیشه امام می‌توان دید.

سالک با اشاره به یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، خاطرنشان کرد: نکته مهمی که در شرایط کنونی باید به آن توجه داشت این است که تکیه امام خمینی بر پشتیبانی ملت بود و در جهت رشد و کمال مردم ایران تلاش گسترده‌ای را 15 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شروع کرد و معیارهای توحیدی را جایگزین معیارهای طاغوتی کرد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی دولت فعلی و دولت یازدهم بی‌تردید باید بر پشتیبانی مردم تکیه داشته باشند و آنچه باید به آن توجه کرد این است که موفقیت دولت یازدهم در گرو تکیه بر مردم و توجه به مطالبات آنها خواهد بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتخابات پیش رو از دو جهت حائز اهمیت است، اظهار داشت: حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات عزت و قدرت و اقتدار نظام را به دنبال دارد و همچنین مهم است که در این انتخابات، رئیس‌جمهوری انتخاب شود که از جهات مختلف صالح‌ترین باشند و در جهت مطالبات مقام معظم رهبری و مردم حرکت کند.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس خاطرنشان کرد: این انتخابات در گسترش اندیشه و تفکرات امام و رهبری تأثیرگذار است و لذا مردم ما برای حفظ این ارزش‌ها که در واقع حفظ نظام است و حفظ نظام از اوجب واجبات است، با حضور خود پای صندوق‌های رای، این اندیشه‌های بلند را همچنان در تارک حرکت خود نورانی نگه خواهند داشت.

*تولایی: کمبودهای کشور به دلیل غفلت از تفکر انقلابی امام‌خمینی (ره) است

محمود تولایی رئیس سازمان بسیج علمی کشور با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشور در زمینه‌های مختلف، گفت: ما با تفکر انقلابی امام‌خمینی (ره) به پیشرفت‌های علمی بسیاری رسیدیم و اگر کمبودی وجود دارد به دلیل غفلت از تفکرات امام خمینی مبتنی بر مقاومت و ایستادگی است.

وی افزود: امام‌خمینی (ره) به ما درس ایستادگی را آموختند و می‌گفتند تا زمانی که آمریکا از آن سمت دنیا در لبنان و فلسطین حضور پیدا می‌کند و به خلیج فارس دست درازی می‌کند ما تا آخر ایستاده‌ایم.

تولایی ادامه داد: اینکه مقام معظم رهبری اعلام کردند که امسال نیازمند به یک حماسه هستیم، به این دلیل است که بیش از 30 سال مواجهه ایران و آمریکا در حوزه سیاسی داشته‌ایم و دشمن به دنبال منزوی کردن ایران بوده است، ولی با حماسه‌های رخ‌داده همواره شکست خورده است.

وی اظهار داشت: برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد شکست دشمن را در بر داشت و امروز در منطقه درس‌های انقلاب اسلامی روح عدالت‌خواهی را ایجاد کرده است به طوری که این درس‌ها در آفریقا و آمریکای لاتین نیز اوج گرفته است.

رئیس سازمان بسیج علمی کشور عنوان کرد:‌ هر چند که در عرصه‌های امنیتی پیرامون کشور ما شرایط ناامنی ایجاد کرده‌اند ولی امروز ایران یکی از کشورهای قدرتمند امنیتی است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشور اظهار داشت: در حوزه علمی نیز نبرد ما با استکبار بسیار تنگاتنگ بود اما نتیجه آن این بود که در سال 2010 و 2011 رشد 11 برابری سرعت علمی جهان را داشته‌ایم و تمام اینها بیانگر تفکر انقلابی متکی به خدا از سوی امام خمینی بوده است.

تولایی افزود: هر آنچه به دست آورده‌ایم در پرتو مقاومت و ایستادگی حاصل از سخنان و تفکر امام‌خمینی (ره) بوده است و آن چه لازم داریم حاصل غفلت از فرهنگ امام خمینی است.

وی گفت: ما در فناوری‌های پیچیده پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم ولی در صنایع پیش پا افتاده مانند کیف و کفش مشکل داریم که دلیل این مشکلات غفلت از فرهنگ مقاومت و ایستادگی است.

رئیس سازمان بسیج علمی کشور عنوان کرد: ما می‌توانیم با پیوند صنعت و دانشگاه و همچنین ساماندهی مدیریت تفکر انقلابی پیشرفت خود را به جهان نشان دهیم.

*صحرایی: نمایانگر شدن لایه‌های عمیق بیانات امام‌ (ره) در بیداری اسلامی

محمد‌طیب صحرایی استاد دانشگاه امام‌صادق (ع) گفت: وجود حضرت امام‌خمینی (ره) در فضای دانشگاه، یک جهش تاریخی در اثر‌گذاری‌های فکری، فرهنگی و رفتاری دانشجویی کشور گذاشته است.

وی افزود: این جهش تاریخی در طول زمان تا حدودی‌ متعادل‌تر می‌شود و شاید ظاهر طبیعی آن نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شود. اما آنچه که در این مسئله تأثیر‌گذار است، عمق تأثیرگذاری است که به تدریج و مرور زمان اثر خود را نشان خواهد داد.

استاد دانشگاه امام‌صادق (ع) در ادامه خاطرنشان کرد: این تاثیر‌گذاری کلام و جنبش امام خمینی‌(ره) در مورد اکثر مصلحان اجتماعی و مذهبی هم دیده می‌شود که نمونه اعلای آن از نظر تأثیر‌گذاری عمیق تفکرات در رابطه با پیامبراکرم (ص) وجود دارد.

صحرایی با اشاره به توصیف شهید مطهری درباره دعوت‌های الهی گفت: بعد از رحلت امام (ره) عده‌ای تصور می‌کردند که جهش تاریخی ایشان رو‌ به میرایی می‌رود. با این وجود حرکت امام تمام جنبه‌های دعوت‌‌های الهی را برخوردار بود و طبق کلام شهید مطهری،در سه جهت زمان، مکان و عمق توسعه پیدا کرد و به همین سبب میرایی نداشت.

وی افزود: تأثیر‌گذاری عمیق کلام امام (ره) به عنوان مبدع یک تفکر، یک بار دیگر در حرکت‌های بیداری اسلامی در منطقه به چشم آمد و مشخص شد موج حرکت‌های تاریخی امام در ظاهر آرام شده است و حالا در ابعاد و حلقه‌های وسیع‌تری در حال شکل‌گیری است.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) همچنین با اشاره به اجرای برنامه‌ تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره‌)، گفت: آفتی که ممکن است برنامه‌های میثاق با امام را دچار مشکل کند این است که این برنامه‌ها به صورت شکلی صرف درآمده و هر سال در یک روز اجرا می‌شود. این برنامه‌ها اگر چه لازم است اما مطلقاً کافی نیست.

وی افزود: حداقل مطلب این است که طی یک برنامه‌ریزی درست، مجلدات ‌آخر صحیفه نور در قالب کتاب‌های درسی و مسابقات وارد تفکرات دانشجویان ورودی جدید و نسل‌های آخر شود چرا که آشنایی با تفکرات امام خمینی (ره) به خصوص برای جوانان دانشجویان با برنامه‌های یک روزه اتفاق نمی‌افتد.

*روستاآزاد: ترویج ویژگی‌های امام‌خمینی (ره) به روند آرام انتخابات کمک می‌کند

رضا روستاآزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: امام‌خمینی (ره) ویژگی‌های بارزی داشتند که مرور ویژگی‌های رفتاری ایشان و ترویج آن می‌تواند به روند آرام انتخابات نیز کمک کند.

وی افزود: امام‌خمینی (ره) اهل حرام و حلال بود و از طریق احکام فقهی نهضت خود را پیش می‌برد.

روستاآزاد اظهار داشت: امام‌خمینی (ره) قادر به استکبارستیزی بود و ما باید بسیاری از این خصلت‌ها را به خود یادآور شویم و به آنها تمسک داشته باشیم تا شاهد تفاوت‌های جدی در عرصه‌های مختلف اجتماع باشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تأثیر عمل به فرمایشات و الگوگیری از خصلت‌های امام خمینی(ره)، عنوان کرد: اگر خصلت‌های امام خمینی(ره) در میان مسئولان بیش از پیش رعایت شود به بدنه جامعه نیز نفوذ می‌یابد.

روستاآزاد الگوبرداری از خصلت‌های امام و عمل به آن را در آرام بودن روند انتخابات تاثیرگذار دانست و اضافه کرد: کاندیداهای یازدهمین دوره ریاست جمهوری می‌توانند با رفتار برادرانه، عطوفت و سعه صدر فضای صمیمی را در جامعه حاکم کنند.

*بزرگواری: انتخابات همواره مورد تأکید امام بود/ کاندیداها تصویری با صلابت از کارگزاران نظام به نمایش بگذارند

حجت‌الاسلام سیدعلی‌محمد بزرگواری نماینده مردم کهگیلویه در مجلس با اشاره به فرارسیدن سالروز رحلت امام‌خمینی (ره) گفت: تأسیس و تشکیل نظام اسلامی و مجموعه‌های آن برخواسته از تفکر امام است و تشکیل این نظام عملیاتی شدن تفکرات و اندیشه‌های، بنیانگذار انقلاب را نشان می‌دهد و کسانی هم که می‌خواهند در این نظام خدمت بی‌منت به مردم داشته باشند باید با عنایت به تفکرات و اندیشه‌های امام در عرصه حضور پیدا کنند.

وی افزود: یکی از مهمترین مسائلی که امام (ره) بر آن تأکید داشتند موضوع انتخابات بود. ایشان هم بر حضور پرشور و گسترده مردم  پای صندوق‌های رأی تأکید می‌کردند و هم اینکه عنوان می‌کردند منتخبین مردم چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست‌جمهوری باید رفتاری صادقانه با مردم داشته باشند.

نماینده مردم بهمئی در مجلس اظهار داشت: امام عنوان کردند که منتخب مردم باید ضمن داشتن صداقت و صراحت رابطه‌ای صمیمانه با مردم داشته باشد و مناسبت است تا کاندیداهای ما با صداقت وارد میدان شوند و علاوه بر این به دفاع از صلابت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران بپردازند.

بزرگواری خاطرنشان کرد: کاندیداها باید صداقت، صراحت و صلابت کارگزار نظام جمهوری اسلامی را به نمایش بگذارند و علاوه بر داشتن یک رفتار صادقانه، رابطه‌ای صمیمانه با مردم و کسانی که به آنها رأی می‌دهند، داشته باشند.

منبع: فارس