۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲
در مناظره با عباس نبوی مطرح شد

مشایی چگونه رای می آورد؟

یک فعال اصلاح‌طلب با اشاره به چگونگی رأی‌ آوری مشایی در صورت تأیید صلاحیت گفت: بنده اینگونه تحلیل می‌کنم که مشایی می‌تواند با دست گذاشتن بر کلیدی‌ترین شکاف‌های اجتماعی جامعه رأی بیاورد.
کد خبر : ۱۱۰۸۷۷

صراط:عباس عبدی در مناظره‌ با حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی عضو هیئت مؤسسه دفتر تحکیم وحدت با موضوع «بررسی گفتمان بالغ دهه چهارم انقلاب اسلامی» که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه نمی‌دانم دلیل این که برای هر دهه باید یک گفتمان وجود داشته باشد چیست، اظهار کرد: باید پیش از گفتمان‌سازی به ایجاد زمینه توجه کنیم و اینکه این گفتمان با چه رویکردی در درون جامعه می‌خواهد به وجود آید. از طرفی باید توجه کرد که گفتمان‌ساز چه کسی است.

وی افزود: بدون ادبیات گفتمان معنای نخواهد داشت پس اینکه گفتمان در یک مقطع فوری همانند زمان انتخابات شکل گیرد نمی‌تواند به عنوان گفتمان تلقی شود، به عنوان مثال می‌گویند گفتمان عدالت و در نهایت رأی می‌آورد ولی وضعیت همان چیزی می‌شود که امروز مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: از طرفی گفتمان حامل‌هایی دارد که بخش عمده‌‌ای از آن مردم و نهادهای مدنی هستند؛ یکی از نکات کلیدی در گفتمان‌سازی این است که گفتمان نباید تدافعی باشد بلکه باید فعال و تهاجمی باشد.

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: متأسفانه با توجه به وضعیت امروز باید بیان کنیم که در سال‌های آینده هیچ گفتمان تهاجمی در ایران شکل نخواهد گرفت و دلیل آن نیز وضعیت امروز ما است بعد از چهار دهه هنوز گفتمان عدالت مطرح می‌شود در حالی که هنوز به طور کامل این گفتمان به جایی نرسیده است دلیل اینکه با 500 تا 600 میلیارد دلار درآمد نفتی رشد اشتغال و رشد اقتصادی ما صفر است، چیست؟

وی با اشاره به سنگ‌اندازی به آرمان‌ها و گفتمان‌های انقلاب و ارزش‌ها از سوی برخی افراد در آستانه انتخابات گفت: این سنگ‌اندازی‌ها در آستانه انتخابات تنها برای رأی‌آوری است چطور وقتی افراد در قدرت هستند علیه رژیم صهیونیستی شعار می‌دهند ولی در آستانه انتخابات غیر از این را بیان می‌کنند.

عبدی افزود: هیچ گفتمانی قطعاً‌ نمی‌تواند فراتر از گفتمان حاکمیت و خواست مردم شکل گیرد بنابراین به واسطه قبول حاکمیت مردم می‌توانیم گفتمان خود را غالب پیروز کنیم.

وی با اشاره به صحبت عباس نبوی مبنی براینکه احمدی‌نژاد را نمی‌شناختم، گفت: اتفاقاً احمدی‌نژاد را خیلی از افراد در سال 84 می‌شناختند بنابراین با توجه به اینکه در سیاست که حیات مردم است باید بیان کنیم شما از کجا معلوم نفرات بعدی را بشناسید.

وی با بیان اینکه در 8 سال گذشته مهم‌ترین نگرانی دانشجویان بعداز فارغ‌التحصیلی اشتغال است، اذعان داشت: از سال 85 تاکنون یعنی بعد از گذشت 7 سال تنها 300 هزار شغل ایجاده شده است در حالی که تا پیش از آن سالی متوسط 650 هزار فرصت شغلی اضافه می‌شد.

عبدی تأکید کرد: به عقیده بنده اگر سیاست‌های اقتصادی دولت اصلاحات تداوم پیدا می‌کرد قطعاً با این درآمد سالی یک میلیون شغل ایجاد می‌شد و قطعاً با چنین قدرت اقتصادی کسی به خود جرأت نمی‌داده که این کشور را تحریم کند.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه نباید 8 سال دولت نهم و دهم را 8 سال عادی عنوان کنیم، ادامه داد: به لحاظ اتلاف منابع و تنشی که ایجاد کرد این 8 سال را نباید 8 سال عادی دانست؛ در واقع بحث ارزش‌ها و اخلاق بوده که به درستی رعایت نشده است.

*چگونگی رأی‌ آوری مشایی در صورت تأیید صلاحیت

عبدی در بخش دیگری از سخنان خود با تحلیل از کاندیداتوری مشایی در انتخابات پیش‌رو گفت:‌ بنده اینگونه تحلیل می‌کنم که مشایی می‌تواند با دست گذاشتن بر کلیدی‌ترین شکاف‌های اجتماعی جامعه رأی بیاورد در حال حاضر آنها روی چهار شکاف اصلی تأکید می‌کنند.

وی نخستین شکاف را شکاف منابع درآمدی نفتی عنوان کرد و گفت: امروزه بیان می‌کنند که 250 هزار تومان یارانه می‌دهیم البته دیدیم که برای اولین‌بار 45 هزار تومان یارانه دادند پس قطعاً می‌توانند این رقم را به 250 هزار تومان هم افزایش دهند که این عاملی برای رأی آوردن محسوب می‌شود.

عبدی با اشاره به دومین شکاف اجتماعی در جامعه گفت: دومین شکاف، شکاف میان توده مردم است به گونه‌ایی که در یکشنبه مجلس اوج این قضیه را دیدیم که دولت چگونه رفتار کرد و این یک نوع شکافی بود که آنها در انتخابات قطعاً روی آن دست می‌گذارند.

وی شکاف سبک اجتماعی از کوروش تا امام زمان را سومین شکاف عنوان کرد و اظهار داشت: آنها قطعاً سبک‌ زندگی‌های مختلفی را بیان کرده که یکی از آنها از کوروش تا امام زمان است به عنوان مثال در زمانی دیدیم که با کسانی که سگ نگهداری می‌کنند برخورد می‌شد قطعاً نامزد دولت روی این موضوع فعال می‌شود درست است که تا پیش از این اظهاراتی نداشته ولی نسبت به این موضوعات در آستانه انتخابات اظهارنظرهایی می‌کند.

این فعال اصلاح‌طلب چهارمین شکاف را شکاف سیاست خارجه دانست و متذکر شد: سکوت آنها این را به مردم نشان می‌دهد که قطعاً بعد از تأیید صلاحیت در ارتباط با روابط با غرب صحبت به میان می‌آورد؛ بنده به این دلایل می‌گویم که وی رأی می‌آورد البته عنصری که این چهار شکاف را معنادار می‌کند تأیید صلاحیت است.

منبع: فارس