۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰

نکاتی درباره ورزش و تغذیه کودکان

استاد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی معتقد است بی‌توجهی به ورزش و تحرک کودکان می‌تواند باعث بروز اضافه وزن، افت تحصیلی و بی انگیزگی آنها شود.
کد خبر : ۱۰۵۷۱۸

صراط:دکتر فرشید طهماسبی گفت: بی تحرکی در ایام نوروز باعث افت عملکرد تحصیلی بعد از تعطیلات می‌شود و چون فعالیت‌های شناختی و حرکتی کودکان در این مدت کمتر می‌شود، از نظر بدنی و تحصیلی افت می‌کنند، بنابراین بهتر است خانواده ها برنامه‌های ویژه‌ای برای جبران این کم تحرکی در نظر بگیرند.

وی افزود: کودکان نیاز به تجربه محیط های تازه دارند تا تغییرات مناسبی از مغز و سیستم‌ عصبی آنها ایجاد شود. برنامه تعطیلات باید ورزش محور باشد و مسافرت ها محدود به سفر با هواپیما و خودرو و اقامت در هتل نباشد. البته مشکلات مالی باعث شده است مسافرت‌ها کمتر شوند، اما نمی‌توان از تاثیر تحرک و حضور در محیط های جدید بر جسم و روح کودکان غافل شد و بهتر است یک برنامه هر چند کوتاه و کم هزینه هم برای ورزش و بازی آنها در نظر گرفت.

طهماسبی در پاسخ به این پرسش که چرا کودکان بعد از چند روز که از تعطیلات می گذرد، دچار بی‌حوصلگی می‌شوند، گفت: علل این بی‌حوصلگی‌ها، بی برنامگی و کاهش تحرک در تعطیلات است. این بی برنامگی باعث کاهش انگیزه و کمبود تحرک سبب ترشح نشدن هورمون‌هایی مثل اندورفین در بدن می‌شود که نشاط و شادی کودکان را کم می‌کند. یک برنامه‌ریزی مناسب برای ورزش و بازی در ایام نوروز می‌تواند موتور محرکی برای همه فعالیت‌های کودکان باشد و آنها را از بی‌انگیزگی و سردرگمی در تعطیلات رها کند.

این استاد دانشگاه همچنین به اضافه وزن کودکان در تعطیلات اشاره و تصریح کرد: با توجه به این که در ایام نوروز مصرف غذاهای پرکالری و آجیل زیاد می‌شود، وزن بچه ها بالا می‌رود و بی تحرکی هم عاملی می‌شود که کالری دریافتی در بدن فرد انبار شود و این کالری اضافی تقریبا باعث افزایش پنج درصدی وزن بدن در همین چند روز می‌شود که مقدار زیادی برای یک فرد است و برنامه طولانی مدت و دشواری را می طلبد تا دوباره به وزن طبیعی خود باز گردد.

وی در ادامه به کم شدن دید و بازدیدها در عید نوروز و در نتیجه‌ کم تحرکی کودکان اشاره کرد و گفت: در گذشته به دید و بازدیدهای عید بیش از امروز اهمیت داده می‌شد و همین بهانه ای بود برای تحرک و بازی کودکان؛ ولی امروزه کودکان بیشتر وقت خود را با بازی‌های کامپیوتری و تماشای تلویزیون می گذرانند و یکی از دلایل آن هم محدودیت ارتباطات در عصر جدید است،‌ در حالی که در فرهنگ ما تعطیلات عاملی برای تحرک شناخته می‌شود.

منبع: ایسنا