۲۳ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۵

ثبت‌ نام‌ پولی‌ درانتخابات‌ شورای‌ شهر

داوطلبان براي شركت در انتخابات شوراها، بايد قبل از آنكه سراغ هيات‌هاي اجرايي انتخابات در شهرستان محل سكونت خود بروند، در دفاتر پيشخوان دولت، پيش ثبت‌نام كنند كد رهگيري بگيرند و پس از آن به مراجع قانوني ثبت‌نام در انتخابات، يعني هيات‌هاي اجرايي مراجعه كنند.
کد خبر : ۱۰۵۱۳۳
صراط:اين تصميم جديد وزارت كشور براي انتخابات دوره چهارم شوراهاي شهر و روستاست، تصميمي كه تاكنون سابقه نداشته و با وجود نزديك به 210 هزار كرسي عضويت شورا در دوره آينده، رقم بسيار بالايي از داوطلبان بايد براي ثبت‌نام به اين دفاتر مراجعه كنند. هر چند تخمين تعداد دقيق اين داوطلبان غيرممكن است ولي با توجه به اينكه در آخرين انتخابات برگزار شده در كشور (مجلس نهم) به ازاي هر كرسي، 19 نفر ثبت‌نام كردند و پس از تاييد صلاحيت، براي هر صندلي هدف 12 نفر رقابت كردند، مي‌توان حدس زد اگر براي هر كرسي شوراها، تنها 10 نفر ثبت‌نام كنند، تعداد پيش ثبت‌نام‌هاي الكترونيك به بالاي دو ميليون نفر خواهد رسيد.

زيرا طبق اعلام دقيق محمدمصطفي نجار، وزير كشور، مردم در چهارمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا، بايد در مجموع به 207هزار و 587 نفر راي دهند.

قطعا حضور ميليوني داوطلبان براي پيش ثبت‌نام شوراهاي اسلامي شهر و روستا در دفاتر پيشخوان دولت، باعث تراكم بالايي از مراجعات در اين بخش خواهد شد. نكته اينجاست چون دفاتر مزبور براي ارائه خدمات، وجوهي را به عنوان كارمزد از مراجعان دريافت مي‌كنند، وزارت كشور نيز وجهي براي ثبت نام افراد در نظر گرفته است، وجوهي كه تاكنون مجلس شوراي اسلامي مجوزي براي دريافت آن از مردم و منتخبان به دولت نداده.



هنوز تعرفه معلوم نيست

جالب‌تر اينجاست كه در لحظه تنظيم اين گزارش و با وجودي كه دولت به همه دفاتر پيشخوان خدمات، دستور داده براي ثبت‌نام از داوطلبان آماده باشند، هنوز نرم‌افزار و ميزان تعرفه دريافت كارمزد را به آنها نداده است. به بيان ديگر، وزارت كشور تصميم گرفته در واپسين ساعات شروع راي‌گيري، با اعلام نكردن نرخ كارمزد دريافتي از داوطلبان، حساسيت براي موضوع پول گرفتن از مردم در مراحل ثبت‌نام انتخابات شوراها را به حداقل برساند و در اين ميان، بخشي از هزينه برگزاري همزمان چند انتخابات را جبران كند، چون قطعا قسمتي از پولي كه از داوطلبان گرفته مي‌شود، به حساب مجريان خواهد رفت.

با اين حال، ديروز انتخابات شوراهاي شهر و روستا، رسما كليد خورد و وزير كشور پس از صدور دستور آغاز روند اجرايي چهارمين دوره انتخابات شهر و روستا به خبرنگاران گفت: از اكنون فرمانداران و بخشداران مكلف هستند ظرف پنج روز نسبت به تشكيل هيات اجرايي شهرستان و بخش خود اقدامات لازم را انجام دهند.

وي ادامه داد: ثبت‌نام داوطلبان چهارمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا از روز 26 فروردين آغاز مي‌شود و تا اول ارديبهشت ادامه خواهد داشت.

نجار با بيان اينكه «در اين دوره از انتخابات شوراها با تلاش دست‌اندركاران در وزارت كشور براي اولين‌بار اقدامات ويژه‌يي در نظر گرفته شده است»، جلوگيري از اتلاف وقت، را دليل اصلي تصميم وزارت كشور براي «پيش ثبت‌نام» دانست و گفت: «داوطلبان عزيز ابتدا بايد به دفاتر پيشخوان شهري مراجعه و پيش ثبت‌نام خود را انجام دهند و سپس با كد رهگيري به فرمانداري‌ها و بخشداري‌ها مراجعه كند و ثبت‌نام اصلي‌شان را انجام دهند.»

به گفته وي در حال حاضر 15 هزار دفتر پيشخوان شهري و روستايي آمادگي انجام پيش‌ثبت‌نام از داوطلبان را دارند.

وي با بيان اينكه «با به‌كارگيري سامانه جامعه انتخابات در اين دوره از انتخابات نيز شاهد سرعت دقت و شفافيت بيشتري خواهيم بود» افزود: اين سامانه مجهز به امضاي الكترونيكي است و تمام مسوولان ذي‌ربط با استفاده از اين امضا اسناد لازم خود را در اين فضاي مجازي توليد قرار مي‌دهند. استفاده از اين امكانات يكي از قابليت‌هاي كارت هوشمند ملي است كه از آن استفاده مي‌شود.

او همچنين از همكاري وزارت علوم با وزارت كشور در برگزاري اين انتخاب خبر داد و گفت: «بر اساس توافق با وزارت علوم و برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده اصالت كليه مدارك دانشگاهي و معادل آن توسط سامانه جامع انتخابات مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.»

به گفته نجار قرار است مردم در اين دوره به 207 هزار و 587 نفر راي دهند و وزارت كشور در 1458 منطقه تداركات لازم را ديده و 421 هيات اجرايي نيز در شهرستان‌ها تشكيل خواهد شد.



راي‌گيري الكترونيك هم داريم

وزير كشور البته از راي‌گيري الكترونيك، آن هم به صورت محدود در برخي از شعبه‌هاي اخذ راي خبر داده است. به گفته مصطفي نجار «هم‌اكنون صددرصد كار انتخابات، چه درباره انتخابات شوراها و چه رياست‌جمهوري، از طريق سامانه جامع و به صورت الكترونيك انجام مي‌شود و اخذ راي الكترونيكي در درصد مختصري از شعبه‌ها به صورت الكترونيكي خواهد بود.»

وي در ادامه با مورد توجه قرار دادن انتخابات ميان دوره‌يي مجلس نهم و همچنين انتخابات ميان دوره‌يي چهارمين دوره خبرگان اعلام كرد: هم‌اكنون 48 نفر براي انتخابات ميان دوره‌يي مجلس و 16 نفر نيز براي انتخابات ميان دوره‌يي خبرگان ثبت‌نام كرده‌اند.

ديروز وزير كشور همچنين از طريق ويدئوكنفرانس با استانداران خراسان رضوي، لرستان، خوزستان، سيستان و بلوچستان و آذربايجان شرقي ارتباط برقرار كرد و پيگير روند آغاز مراحل اجرايي انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا شد.
منبع: اعتماد