آرشیو

تصاویر / رهبر شیعیان کشور مالی به زیارت حرم حضرت معصومه (س) مشرف شد

رهبر شیعیان و عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی کشور مالی ضمن زیارت مضجع شریف بانوی کرامت، از بخش‌های مختلف حرم حضرت معصومه (س) نیز بازدید کرد. وی در این بازدید با شخصیت و جایگاه این بانوی با کرامت از خاندان اهل بیت (س) آشنا شد.

تصاویر / صحنه های آخرالزمانی از ویرانه‌های آتش‌سوزی در ماسوله چوبی

شهرک امامزاده ابراهیم شفت در استان گیلان که به ماسوله چوبی مشهور است، شب گذشته دچار آتش‌سوزی مهیب و گسترده‌ای شد. این آتش‌سوزی ساعت ۱۲ شب آغاز شد و امروز ویرانه‌های عجیبی را به جا گذاشته که شبیه فیلم‌های آخرالزمانی است.

تصاویر / خانه موزه شهید مطهری - سال های دور از هیاهوی انقلاب

خانه شهید آیت الله مرتضی مطهری در سال ۱۳۸۶ به موزه تبدیل شد. استاد مطهری در سال ۱۳۴۶ به دلیل تاسیس حسینیه ارشاد و با اصرار دوستان خود برای نزدیکی به حسینیه، به این خانه نقل مکان کرد. وی در مدت ۹ سال اقامت خود در این خانه (از ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۵) که بیشترین زمان را نسبت به بقیه سال‌های سکونت خود در تهران داشت، بیش‌ترین آثار خود را در این خانه تالیف کرد.

تصاویر / آموزش دانش آموزان نابینا توسط معلمان دل‌های روشن

مدرسه استثنایی نابینایان دکتر خزائلی ویژه دانش‌آموزان پسر در سال تحصیلی جاری ۷۰ دانش‌آموز کم بینا و روشندل را تحت پوشش تحصیلی قرار داده است. معلمان و کادر آموزش این مرکز با نهایت تلاش و دلسوزی، تمام سعی و کوشش خویش را معطوف به آموزش این کودکان کرده‌اند.

تصاویر / درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان مفید تهران

«درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان شد»؛ خبری که از اواخر سال گذشته مرتبا از سوی مسوولان وزارت بهداشت اعلام و بر آن تاکید شده؛ طرحی که بر اساس آن تمام بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی موظف شدند پذیرش، بستری، اعمال جراحی، اقدامات تشخیصی – درمانی و ترخیص کودکان زیر هفت سال تحت پوشش بیمه را به صورت رایگان انجام دهند. این اقدام در راستای سیاست‌های دولت و وزارت بهداشت در جهت ارائه خدمات درمانی مناسب و ارزان قیمت به آحاد مردم صورت گرفت و اکنون به مرحله اجرا درآمده است. در این گزارش چگونگی اجرای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان کودکان مفید به تصویر کشیده شده است.

تصاویر / منطقه گردشگری کوه خواجه / جانی دوباره به دشت خشکیده سیستان

به دنبال بارندگی‌های اخیر در کشور افغانستان، بخش کمی از سیلاب و دشتمال وارد منطقه سیستان شده و به دشت خشکیده آن جان دوباره بخشیده است، اگرچه این روز‌ها موقت و زودگذر است، اما خوشحالی مردم را به دنبال داشته است.

تصاویر / بازنمایی اصفهان قدیم

همزمان با مناسبت هفته فرهنگی اصفهان درویژه برنامه چهارباغ جان اصفهان در گذر فرهنگی چهارباغ با محوریت تاریخ شفاهی و بازاسازی کسبه قدیمی این خیابان معروف برگزار شد.

تصاویر / آیین نکوداشت اکبر زنجانپور

نوزدهمین مراسم «شب کارگردان» انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران و آئین نکوداشت اکبر زنجانپور، عصر یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور احمد دولت آبادی، ایرج راد، اصغر همت، حبیب رضایی، نوید محمد زاده، محمد رحمانیان و دیگر هنرمندان عرصه سینما و تئاتر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

تصاویر / بازسازی صحنه کتک زدن مردم در اتوبوس

فردی که با زنجیر اقدام به کتک زدن مردم در اتوبوس کرده بود با تلاش مأموران پلیس دستگیر و برای بازسازی صحنه صبح امروز یکشنبه (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) به محدوده جرم در ایستگاه اتوبوس خیابان دماوند آورده شد.

تصاویر / قلعه «امیر مفخم بختیاری» مخزن اسرار شاعران و نام آوران تاریخ

قلعه‌های باستانی بیانگر راز‌های بسیاری از چند قرن هستند، قلعه امیرمخفم دزک قلعه‌ای باشکوه از دوران قاجار است که روزگاری میزبان بزرگانی، چون دهخدا و ملک‌الشعرای بهار بوده است. کاخ قلعه دزک در روستای دزک شهرستان کیار چهارمحال و بختیاری خاستگاه برخی رویداد‌های ملی و میزبان شخصیت‌های مختلف تاریخی و ادبی ایران و جهان بوده است. کاخ قلعه دزک در سال ۱۳۲۵ هجری قمری به دستور لطفعلی خان امیرمفخم بختیاری پسر امامقلی خان حاجی ایلخانی در دوران سلطنت احمدشاه قاجار ساخته شد که معرف و نمادی از تاریخ و فرهنگ چهارمحال و بختیاری است. این قلعه با الهام از معماری و تزئینات بدنه قصر‌های اروپایی قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی و با ترکیبی از معماری و هنر ایرانی در روستای دزک بنا شد. کاخ قلعه دزک که به دست هنرمندان ایرانی معماری و تزئین شده دارای اتاق‌هایی با درب‌هایی ارزشمند از چوب گردو بوده که در آن نقش و نگار‌های زیبایی به کار برده شده است. طبقه اول کاخ قلعه تاریخی دزک یک هشتی ورودی در میانه ساختمان داشته که از هر دو طرف به محوطه درون بنا متصل می‌شود و در طرفین این هشتی چهار ایوان قرار دارد. اتاق‌های طبقه دوم کاخ قلعه دزک دو ایوان مجزا از هم در شمال و سه ایوان متصل به هم در جنوب دارد که دو اتاق سه دربی در ایوان‌های شمالی و دو اتاق سه دربی قرینه در ایوان جنوبی باز می‌شود. در بین این اتاق‌ها سالن بزرگی بنام دیوان‌خانه یا سفره خانه وجود دارد که در مجاورت این سالن اتاق زیبایی به نام اتاق آئینه قرار گرفته که در طرفین آن‌ها دو اتاق کوچک به نام گوشواره ساخته شده است. اتاق آئینه کاخ قلعه دزک معروف به آئینه خانه در مجاورت سالن بزرگ دیوان‌خانه قرار دارد، این اتاق بسیار زیبا که به سبک اروپایی تزئین شد. اتاق آینه با نمونه‌های متنوع هنر گره چینی و نقش بُری و شیشه نقاشی دارای دو پوسته عکس درهم بوده که نمای سه بعدی داشته و نمونه‌های آن کمیاب است. گرمایش مجموعه قلعه دزک به صورت شومینه انجام می‌شد، برای گرم کردن این محل از هیزم‌هایی که از بیرون از قلعه تأمین می‌شد و همچنین به گفته مردم محلی از سنگ کُک استفاده می‌شده است. در دوران مختلف تاریخ معاصر ایران شخصیت‌هایی مانند وحید دستگردی، علی اکبر دهخدا، فرخی یزدی، دکتر محمد مصدق، ملک‌الشعرای بهار، ابوالقاسم نجفی، راولینسن، ایزابل برد بیشاپ، هنری رنه دالمانی، شونمان و ویلسون در کاخ قلعه دزک حضور یافتند که دهخدا اولین لغت‌نامه به نام امثال‌الحکم خود را در یکی از اتاق‌های قلعه دزک که به آن اتاق گوشواره گفته می‌شود، آغاز کرد. این کاخ قلعه تاریخی، مکانی مناسب و امن برای گردهمایی افراد مهم و صاحب نظر به منظور هم اندیشی در اجرای تصمیمات مهم و ملی بود. کاخ قلعه دزک نه تنها میزبان شخصیت‌های ملی و افراد نامدار جهانی در سال‌های اخیر بلکه خاستگاه اصلی برخی از افتخارات ملی در دوره انقلاب مشروطه بود. در این موزه ۱۰۰ قطعه سنگ مربوط به دوره‌های صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه شامل سنگ قبر، ستون، سرستون، سنگ آسیاب، سنگ آب، آردچی، سر درب، سنگ عصارخانه، سنگ روغن‌گیری و سنگ ازاره به نمایش درآمده است. کاخ قلعه تاریخی دزک ۱۶ تیر ۱۳۶۷ به شماره ۱۷۳۱ به عنوان اثر تاریخی درجه یک در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

تصاویر / گل و گلاب میمند - آیین کهن گلاب گیری در فیروزآباد

ویژگی‌های منحصر بفرد میمند در پرورش گل محمدی و تولید عرقیات هر سال مسافران زیادی را برای گردش در باغ‌ها و خرید گل و عرقیات در این فصل سال به این شهر می‌کشاند. رویداد کهن گلاب گیری منطقه میمند از شهرستان فیروزآباد استان فارس در فهرست رویداد‌های گردشگری کشور به ثبت رسیده است. برداشت گل محمدی از اواخر فروردین آغاز می‌شود و تا اوایل خرداد ادامه دارد.
۱