۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳

دوره‌گردی با طعم غذای خانگی +تصاویر

فروش غذای خانگی در ظروف یکبار مصرف آن هم توسط خودورهای ناشناس در حاشیه خیابان‌های شیراز این روزها به مشکل اساسی تبدیل شده و سلامت شهروندان و مسافران را تهدید می‌کند.
کد خبر : ۳۲۴۴۷۷
صراط: فروش غذای خانگی در ظروف یکبار مصرف آن هم توسط خودورهای ناشناس در حاشیه خیابان‌های شیراز این روزها به مشکل اساسی تبدیل شده و سلامت شهروندان و مسافران را تهدید می‌کند.

به گزارش تسنیم، نزدیک ظهر و یا شب که می‌شود در برخی از نقاط شهر شیراز به ویژه در خروجی‌ها و ورودی‌های این شهر و یا محله‌های جنوبی شهر تابلو خودورهایی با عنوان غذای خانگی و ارزان قیمت خودنمایی می‌کند.

بسیاری از شهروندان در نگاه اول، از این پدیده اجتماعی در حیرت می‌مانند، چرا باید با توجه به رشد روزافزون بیرون‌برها امروز شاهد فروش غذای سیار در کنار خیابان باشیم و یا اینکه اگر کسی این غذاها را مصرف کرد و مسموم شد چه کسی پاسخگو است؟

جالب است این موضوع به برخی از شهرستان‌های استان فارس و حتی شهرهای کوچک کشیده شده که از جمله آن، می‌توان به فروش غذای خانگی در حاشیه کمربندی شهر سروستان اشاره کرد. غذایی که در دل ظهر گرما در ظروف یکبار مصرف با قیمت بسیار ارزان به فروش می‌رسد و  سلامت مسافران رهگذر را به خطر می‌اندازد.

به اعتقاد کارشناسان حوزه سلامت، این نوع از روش فروش غذا، آن هم به‌صورت دوره‌گردی، به دلیل نامشخص بودن محل تهیه و طبخ و نگهداری و فروش، در شرایط غیر‌بهداشتی در کنار خیابان می تواند، سبب بروز مسمومیت‌های غذایی و تهدید سلامت مصرف‌کنندگان شود.

خرید و مصرف اینگونه غذاها گرچه به به ظاهر خوش طعم و ارزان قیمت بوده و نام غذای خانگی‌اش فریب دهنده است اما افزایش ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان و مشکلات گوارشی و کبدی را به دنبال دارد.

همچنین متخصصان حوزه بهداشت با اشاره به اینکه پژوهش‌ها در زمینه میزان مواد نامطلوب و سرطان‌زای موجود در ترکیباتی همچون روغن این غذاها، صحت این ادعا را ثابت کرده است بر این باورند که مردم باید مراقب بوده و به این دوره‌گردها و دستفروش‌های غذا اعتمادی نکنند.

دوره‌گردی با طعم غذای خانگی +تصاویر

دوره‌گردهای  غذای محلی در شیراز جمع می‌شوند

در این زمینه رئیس مرکز بهداشت شهرستان شیراز (شهدای والفجر) شیراز در گفت‌گو با تسنیم، از اجرای طرح تشدید برخورد با خودروهای فروش غذای خانگی خبر داد و اظهار داشت: با توجه به دستور معاون دادستان و همکاری نیروی انتظامی، پلیس راهور و گشت اجرائیات شهرداری، برخورد با مالکان خودروهای عرضه‌کننده غذای خانگی در معابر، با شدت بیشتری در حال اجرا است.

عبدالحسین فرح‌بخش با بیان اینکه فروش غذا به صورت دوره گردی، به دلیل نامشخص بودن محل تهیه و طبخ و نگهداری و فروش، در شرایط غیر بهداشتی در کنار خیابان می‌تواند سبب بروز مسمومیت‌های غذایی و تهدید سلامت مصرف کنندگان شود تصریح کرد: مسئولان سه شبکه بهداشت و درمان شیراز از جمله مرکز شهدای والفجر، انقلاب و شهدای گمنام فعال در مناطق شمال، جنوب و غرب شیراز نیز نظارت خود در زمینه برخورد با دستفرشان غذای خانگی را دنبال کرده و در کمترین زمان ممکن جمع آوری می‌شوند.

دوره‌گردی با طعم غذای خانگی +تصاویر

وی افزود: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده و همکاری مراجع قضایی، انتظامی و سازمان های مرتبط، طرح برخورد با فروشندگان مواد غذایی به صورت دوره‌گردی، به ویژه خودروهای عرضه کننده غذای خانگی، در روزهای آینده نیز با شدت بیشتری اجرا و پرونده متخلفان برای رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع می‌شود.

این مسئول در پاسخ به این سوال که در گام نخست مسئولیت مسمومیت غذایی شهروندان در استفاده از غذاهای خانگی چه کسی است گفت: در مرحله نخست شهرداری مسئول است و باید این افراد را که به نوعی سد معبر محسوب می‌شوند جمع‌آوری کند اما در کنار آن مسئولان بهداشتی و پلیس نیز همراه هستند.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان شیراز با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 40 خودرو شخصی خود غذاهای مختلف در ظروف یکبار مصرف را عرضه می‌کردند شناسایی و توقیف شدند گفت: برخورد با این خودروها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

فرح‌بخش خاطرنشان کرد:در موضوع جمع‌آوری دست‌فروشان عذای خانگی در شیراز شهرداری، پلیس راهور، نیروی انتظامی و بهداشت با هم متحد شده و معتقدیم باید در طرح ضربتی که آغاز شده هرچه زودتر جمع‌آوری شود، گفت: از شهروندان خواست تا ضمن خودداری از خرید مواد غذایی از دوره‌گردها و دستفروشان، در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، مراتب را به سامانه تلفنی 190 اعلام کنند تا مور پیگیری بازرسان بهداشتی قرار گیرد.

دوره‌گردی با طعم غذای خانگی +تصاویر

شدت برخورد با خودروهای سیار فروش مواد غذایی

 معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه موضوع برخورد با خوردهایی که اقدام به فروش غذای خانگی در حاشیه خیابان‌ها می‌کنند با شدت بیشتری دنبال می‌شود اظهار داشت: در این زمینه هماهنگی لازم با دستگاه‌های متولی شده و برخوردهای قانونی در حال انجام است.

رمضان امینی افزود: غذاهای خانگی سلامت مردم را تهدید می‌کنند و نیازمند سازماندهی اساسی هستند که در این زمینه نیز با همکاری اتاق اصناف مکان‌هایی شناسایی شده تا در اختیار آنان قرار گیرد.

امینی تصریح کرد: حدود 300 نقطه در شهر شیراز برای ساماندهی و فروش اغذیه فروش‌ها از جمله سمبوسه و فلال فروش‌ها نیز در نظر گرفته شده تا این افراد بتوانند به موضوع امرار و معاش خود بپردازند.

وی برخوردهای قانونی یکی از راهکارهای موفق در ساماندهی و جمع‌آوری خوردوهای غذای خانگی دانست و خاطرنشان کرد: همانند خانه‌های مبله که به یک ساماندهی مناسب رسید و بیش از 90 درصد در آن موفق بوده‌ایم در این زمینه نیاز با همکاری و عزم دستگاه‌های متولی می‌توان به این موفقیت دست یافت.

استفاده از گوشت فاسد در تهیه غذاهایی که با خودروهای سیار به فروش می‌رسد

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز نیز با اشاره به معضل فروش غذا در کنار خیابان‌های شیراز اظهار داشت: در واقعیت، اینها غذای خانگی نیستند به اسم غذای خانگی است و مردم را فریب می‌دهند.

کورش صالحی تصریح کرد: متاسفانه غذاهایی که در کنارخیابان‌ها به فروش می‌رسد در وضعیتی اسف‌بار با کیفیت درجه سه بوده و حتی گوشت تاریخ گذشته و فاسد نیز در آن استفاده می‌شود و مردم باید هوشیار باشند که هیچ‌گونه خریدی انجام ندهند.

صالحی با بیان اینکه در روز و هفته شهروندان زیادی با مراجعه به اتحادیه رستوران‌داران از وضعیت این نوع غذاها و مسمومیت‌های ناشی از آن شاکی هستند گفت: اگر واحد صنفی است افراد می‌توانستند ادعای حق کنند اما در برابر خلاف خودروهای ناشناس که هیچ‌گونه هویتی ندارند متاسفانه پیگیری بسیار سخت است.

دوره‌گردی با طعم غذای خانگی +تصاویر

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز خاطرنشان کرد: در موضوع برخورد با خودورهای سیار فروش غذای خانگی با دادستانی، اجرائیات شهرداری، نیروی انتظامی، مسئولان بهداشتی و فرمانداری جلساتی برگزار شده و برخورد با این خودروها در دست اقدام است.

وی خواستار اطلاع‌رسانی شفاف رسانه‌ها و شهرداری شیراز در محیط های شهری شد و گفت: بنرهایی نیز برای هشدار به شهروندان در مورد عدم خرید از این خودروها نیز توسط اتحادیه به نماینده شهرداری تحویل شده اما آن طور که باید و شاید اطلاع‌رسانی نشده که خواستار اطلاع‌رسانی هستیم.

صالحی با بیان اینکه فروش غذا توسط خودورها به صنف رستوران‌دار آسیب وارد کرده و سلامت مردم را نیز تهدید می‎کند خاطرنشان کرد: هر هفته با نماینده دادستانی و شهرداری شیراز گشت‌هایی را در شهر داریم و با این معضل برخورد شدید قانونی می‌شود.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به عرضه غذا در حاشیه خیابان‌های این شهر، اظهار داشت: یکی از نگرانی‌ها در حوزه سلامت، عرضه غذا در حاشیه خیابان‌ها و بزرگراه‌ها است و باید فرهنگ مردم به سمتی برود که غذا را از مکان‌هایی تهیه کنند که سالم و بهداشتی باشد.